news 21

ژنرال مک‌کنزی

22 اسفند ماه 1398

در حالی که وزیر دفاع آمریکا گفته دونالد ترامپ برای تلافی حمله راکتی اخیر به پایگاهی در عراق به او اختیار داده، یک فرمانده ارشد آمریکایی درباره "خطرناکتر" شدن رفتار مقام‌های ایرانی هشدار داده است.

ژنرال کنت مک‌کنزی، از فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) می‌گوید شیوع ویروس کرونا به کندی روند تصمیم‌گیری در ایران منجر شده و احتمالا باعث می‌شود که رهبران ایران تصمیمات به گفته او "خطرناکتری" بگیرند.

فرمانده سنتکام گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی و تحت حمایت ایران را به دست داشتن در حمله‌ای راکتی متهم کرد که چهارشنبه شب در پایگاه تاجی عراق به کشته شدن دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی انجامید.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته با دونالد ترامپ صحبت کرده و آقای ترامپ به او اختیار داده تا واکنش لازم را به این حمله انجام دهد. او حاضر نشد توضیحی درباره جزئیات واکنش آمریکا بدهد اما گفت آنها نخست بر گروه یا گروه‌های عامل حمله در عراق متمرکز هستند.

پیش از این یک ژنرال مک‌کنزی کتائب حزب‌الله را در این زمینه متهم کرد. کتائب حزب‌الله همان گروهی است که آمریکا پیشتر به یک حمله راکتی دیگر متهم کرد و در پیامد آن حمله ابومهدی مهندس، از رهبران این گروه را به همراه قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس، کشت.

ایران در پاسخ به آن حمله یک پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی را با اطلاع قبلی هدف حمله موشکی قرار داد. هیچ نیروی آمریکایی در آن حمله کشته نشد اما چند ساعت بعد یک هواپیمای مسافربری اوکراینی با پدافند موشکی سپاه در آسمان تهران هدف قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

گزارش‌‎ها از سوریه حاکی از آن است که پس از حمله چهارشنبه شب، گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی در شرق سوریه هدف قرار گرفته و ۲۶ نفر از آنها کشته شده‌اند. تصور می‌شد این حمله‌ای تلافی‌جویانه از طرف آمریکا بوده باشد اما پنتاگون نقش آمریکا را تکذیب کرده است.

"مرکز مستشاری ایران در سوریه" خبر کشته شدن نیروهای تحت حمایت ایران را تکذیب کرده است.

اسرائیل هم بارها حملات مشابهی را در سوریه انجام داده است.

ژنرال مک‌کنزی با "گروه نیابتی ایران" خواندن کتائب حزب‌الله گفت حمله شب چهارشنبه نشانه‌ای از قصد ایران برای ادامه "فعالیت‌های شرورانه" است.

او در یک جلسه سنا گفت بررسی این حمله هنوز تمام نشده اما قابل یادآوری است که گروه کتائب حزب‌الله تنها گروهی است که پیش از این حمله‌ای این چنینی در عراق انجام داده است.

او همچنین درباره شیوع کرونا در ایران گفت: "فکر می‌کنم دارد روی تصمیم‌گیری‌هایشان تاثیر می‌گذارد. فکر می‌کنم آنها را کندتر می‌کند و از حیث تصمیم‌سازی باعث می‌شود که خطرناکتر بشوند، نه اینکه کم‌خطرتر."

این فرمانده آمریکایی بدون ارائه مستندات مشخصی گفت تصور می‌کند آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران بیش از آمار رسمی باشد.

با شیوع ویروس کرونا در ایران مجلس شورای اسلامی تعطیل شده و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران هم سخنرانی سالانه خود را لغو کرده است.

Hello World!