news 186

image.png

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران تازه‌ترین آمار رسمی مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا را اعلام کرد و براساس آن در شبانه روز گذشته در ایران یک هزار ۶۵۷ مبتلای جدید شناسایی شده و ۱۱۷ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

به این ترتیب شمار کل مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران به ۷۱ هزار و ۶۸۶ نفر و فوت‌شدگان به ۴ هزار و ۴۷۴ نفر رسید.

تعداد کل بهبود یافتگان نیز به ۴۳ هزار و ۸۹۴ نفر اعلام شده است.

روز گذشته تعداد مبتلایان به کرونا در ایران ۷۰ هزار و ۲۹ نفر و جان باختگان ۳۴ هزار و ۳۵۷ نفر اعلام شده بود.

فعالیت کسب و کارها از ۳۰ فروردین

امروز حسن روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفته است که "وضعیت شیوع کرونا در ایران بهتر از اروپا" است و "فعالیت کسب و کارهای کم ریسک در تهران از شنبه ۳۰ فروردین آغاز می شود".

وی گفته است: "کسب و کار پرریسک با پروتکلی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند اغاز به فعالیت خواهند کرد."

او افزود: "از امروز هیچ ممنوعیتی در تردد میان شهرهای یک استان، وجود نخواهد داشت" و "تردد بین استان‌ها از ۱ اردیبهشت‌ماه آزاد خواهد شد".

آقای روحانی گفته که "از اول اردیبهشت تردد بین استان‌های ایران آزاد است و از امروز نیز ممنوعیتی برای تردد بین شهرستان‌ها وجود ندارد."

آمار جهانی

راساس آمار دانشگاه جانز هاپکینز، تا کنون یک میلیون و ۷۷۷هزار و ۶۶۶نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و کووید ۱۹ جان ۱۰۸هزار و ۸۶۷نفر را گرفته است. در این بین کشورهای ایالات متحده، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ایالات متحده، شمار مبتلایان از ۵۳۳هزار نفر گذشته و مرگ بیش از ۲۰ هزار نفر نیز ثبت شده است. اسپانیا در رده بیشترین شمار مبتلایان پس از آمریکا قرار گرفته و بیش از ۱۶۶هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. شمار مرگ نیز در اسپانیا به ۱۷هزارنفر نزدیک شده است. ایتالیا با ابتلای بیش از ۱۵۲هزار نفر به کووید۱۹ و مرگ بیش از ۱۹هزار و ۴۰۰نفر بعد از آمریکا بیشترین شمار تلفات جانی از این بیماری را دارد.

اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که به زودی برای بازگشایی بخش‌هایی از ایالات متحده تصمیم گیری خواهد کرد.

پرزیدنت ترامپ در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز این تصمیم را «سخت‌ترین تصمیم» دوران ریاست جمهوری خود اعلام کرده است و به مردم اطمینان داده که بسیاری از «افراد باهوش» در این باره به او مشاوره می دهند.

پاپ فرانسیس در مراسم امسال عید پاک در شهر واتیکان از مردم خواست تا تسلیم ترس نشوند و افزود که این یک پیام امیدبخش است.

پیش از این واتیکان اعلام کرده بود که مراسم عید پاک که از اصلی‌ترین مناسبت‌های مسیحیان جهان است بدون حضور «مومنان» برگزار خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که تعداد مرگ در روسیه به دلیل شیوع کرونا به بیش از ۱۰۰نفر رسیده است. مسکو و بسیاری از مناطق دیگر نزدیک به دو هفته است که برای مهار این بیماری تلاش می کنند. روسیه تا کنون ۱۳هزار و ۵۸۴ مبتلا به کرونا را تایید کرده و روز شنبه با اعلام مرگ ۱۲ بیمار گزارش داد که شمار فوتی ها در این کشور به ۱۰۶نفر رسیده است.

اورسلا فان درلین، رئیس کمیسیون اروپا در گفت‌وگو با روزنامه آلمان بیلد اعلام کرد که ممکن است تا پایان سال سالمندان در قرنطینه نگهداری شوند.

این مقام اتحادیه اروپا در قرنطینه نگه داشتن سالمندان را «دشوار» و یک «مسئولیت سنگین» دانسته اما در عین حال گفته است این مسئله مرگ و زندگی است و با توجه به نبودن واکسن در حد ممکن باید ارتباط سالمندان را محدود سازیم.

در ادامه بحران کرونا، چین تنها ۹۹ مورد جدید ابتلا را گزارش داده و کمیسیون بهداشت و درمان کشور اعلام کرده که روز شنبه هیچ بیماری براثر این ویروس جان خود را از دست نداده است. همچنین هیچ مورد جدید ابتلایی در استان هوئبی که مرکز شیوع این بیماری بوده، گزارش نشده است.

Hello World!