آمار رسمی کرونا در ایران وجهان/آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در میان فقرا بالاتر است/ شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹

image.png

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران تازه‌ترین آمار مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا را اعلام کرد و براساس آن در شبانه روز گذشته در ایران ۱ هزار ۸۳۷ مبتلای جدید شناسایی شده و ۱۲۵ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

به این ترتیب شمار کل مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران به ۷۰ هزار و ۲۹ نفر و فوت‌شدگان به ۴ هزار و ۳۵۷ نفر رسید.

تعداد کل بهبود یافتگان نیز به ۴۱ هزار و ۹۴۷ نفر اعلام شده است.

روز گذشته تعداد مبتلایان به کرونا در ایران ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر و جان‌باختگان ۴ هزار و ۲۳۲ نفر اعلام شده بود.

فعالیت‌ اداره‌ها و برخی مشاغل در بیشتر استان‌های ایران از امروز، شنبه ۲۳ فروردین از سر گرفته شده و طبق گزارش‌ها، برخی شهرهای ایران شاهد ترافیک سنگینی بوده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پیشتر گفته بود مشاغل کم‌خطر از ٢٣ فروردین در شهرستان‌ها و از ۳۰ فروردین در استان تهران می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

پیش از آغاز این طرح، آقای روحانی خواهان "نظارت دقیق" برای رعایت طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی در استان‌های مختلف ایران شد.

مشاغلی که اجازه فعالیت یافته‌اند باید گواهی سلامت دریافت کنند و بارکد آن را در محل کار نصب کنند.

مقام‌های ایران بر فاصله‌گذاری هوشمند تاکید کرده و گفته‌اند هر واحد صنفی که پروتکل‌های مربوطه را رعایت نکند پلمب خواهد شد.

آمار جهانی کرونا

در سطح جهان، تا صبح امروز بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد نزدیک به ۱۰۳ هزار نفر جان باخته‌اند.

طبق آمار منتشر شده کشورها تاکنون بیش از ۳۷۶ هزار نفر نیز پس از ابتلا به کووید-۱۹ بهبود یافته اند.

آمریکا با نزدیک به ۵۰۳ هزار مبتلا بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده و پس از آن اسپانیا با نزدیک به ۱۵۹ هزار نفر و ایتالیا با بیش از ۱۴۷ هزار نفر قرار دارند. فرانسه، آلمان، چین، بریتانیا و ایران نیز در رتبه های بعدی تعداد بالای مبتلایان در جهان هستند.

در آمار جان‌باختگان، ایتالیا بیشترین تعداد را با ۱۸ هزار و ۸۴۹ نفر دارد و پس از آن آمریکا با ۱۸هزار و ۷۴۷ نفر و اسپانیا با بیش از ۱۶ هزار نفر است و فرانسه، بریتانیا، ایران، چین و بلژیک پس از این کشورها قرار دارند.

آمریکا به اولین کشوری در جهان تبدیل شد که در یک روز بیش از ۲ هزار نفر در آن بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

در نیم کره جنوبی، برزیل هم به اولین کشوری تبدیل شد که آمار جان‌باختگان ویروس کووید-۱۹ در آن از هزار نفر عبور کرد.

براساس پیش بینی ها، آمریکا در تعداد تلفات به زودی از ایتالیا نیز فراتر خواهد رفت و بیشترین آمار مرگ و میر در اثر کرونا در جهان را دارا خواهد بود.

براساس تازه‌ترین آمار در برزیل تاکنون هزار و ۶۸ نفر پس از ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند و ۱۹ هزار و ۷۸۹ نفر نیز به این ویروس مبتلا هستند.

آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در ایران در میان فقرا بالاتر است

یماری کرونا نه تنها بیشترین فشار اقتصادی را بر بخش‌های فقیر در ایران وارد کرده، بلکه آنها را در صف اول قربانیان بیماری کرونا قرار داده است. ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه ۲۳ فروردین در یک در نشست خبری ویدیویی گفت که بر اساس شواهد جدید «مرگ و میر کرونا در فقرا بیشتر است و به این علت است که آنها دسترسی کم‌تری به وسائل بهداشتی و خدمات درمانی دارند.»

به گفته او افرادی که در معرض از دست دادن شغل خود هستند و یا کسانی که روزمزد کار می‌‌کنند، آسیب بیشتری از وضعیت فعلی می‌بینند. معاون وزیر بهداشت وعده داده که دولت همزمان با کرونا با این معضل نیز مقابله کند ولی همزمان افزوده است که «به دلیل کاهش قیمت نفت محدودیت ما بیشتر شده است که در این وضعیت نقش مردم و انجمن‌های خیریه در این وضعیت را پررنگ می‌کند.»

کرونا در خدمت آشکارتر شدن مفهوم اختلاف طبقاتی

ویروس کرونا نه فقط در ایران که در تمامی کشورها باعث شده که اختلاقات طبقاتی در جامعه به نحو روشن‌تری آشکار شود. سازمان جهانی بهداشت نسبت به خطر شیوع این بیماری بویژه در کشورهای آفریقایی، در هند و بسیاری از کشورهایی هشدار داده است. به گفته این سازمان به دلیل فقر، برای بخش بزرگی از جامعه نه دسترسی به بهداشت و درمان وجود دارد و نه امکان حفظ فاصله اجتماعی.

حتی در کشوری مانند آمریکا میزان مرگ و میر سیاهان در آمریکا بسیار بالاتر از سفیدپوستان است. لوری لایت فوت، شهردار شیکاگو از هفت برابر بودن ابتلای سیاه پوستان به کرونا نسبت به گروه های دیگر در جعمیت این شهر خبر داده است.

Hello World!