پاسخ مدیرکل خبری صدای آمریکا به انتقادهای کاخ سفید: منشور ما و قوانین آمریکا ایجاب می کند در خبررسانی بیطرف باشیم /یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹

image.png

مدیر کل بخش خبری شبکه رادیو تلویزیونی صدای آمریکا که به ده ها زبان برنامه پخش می کند، در پاسخ به انتقادات شدیدی که روز شنبه (پریروز) در بیانیه ویژه کاخ سفید علیه عملکرد این بنیاد مطرح شده بود نوشت که قوانین ایالات متحده و قواعد حرفه ای ایجاب می کند که یک شبکه خبری، مواضع و اظهارات هر دو طرف درگیری را بیان کند و اگر صدای آمریکا اظهارات مقامات چین و اطلاعات انتشار یافته از جانب آنان را نیز در خبر خود بازتاب داده، در چارچوب قوانین ایالات متحده و قواعد حرفه ای عمل کرده و وظیفه رسانه ای خود را انجام داده است.

در بیانیه ای که روز شنبه از جانب کاخ سفید انتشار یافت، شبکه خبری صدای آمریکا به زبان های مختلف، متهم شده بود که اخبار دروغین مقامات رسمی چین و روسیه را درباره ویروس کورونا در ابعاد گسترده انتشار داده و در واقع به بوق تبلیغاتی این دو کشور مبدل شده است. در بخش دیگری از بیانیه انتقادی کاخ سفید به انتشار مفصل توییتی از جانب محمد جواد ظریف اشاره شده بود که در آن دولت ایالات متحده را به علت خودداری از لغو تحریم ها در شرایط کورونایی امروز به “تروریسم پزشکی” متهم ساخته بود.

ایالات متحده در پاسخ به این اتهام گفته بود که اگر رژیم ایران تصور می کند که برای تامین هزینه های مقابله با کورونا به پول نیاز دارد، بهتر است پیش از آن که لغو تحریم های آمریکایی را خواستار گردد، از انتقال پول و اسلحه به گروه های تروریستی بیگانه دست بردارد و همچنین نهادهای ثروتمند حکومتی که احتمالا دو سوم از اقتصاد ایران را به دست دارند، مالیات بپردازند.

صدای آمریکا در زبان های مختلف، مواضع هر دو طرف را منتشر ساخت، ولی در بیانیه کاخ سفید گفته شده بود که بازتاب دادن ادعای وزیر خارجه ایران، اغراق آمیز و بیش از حد لازم مفصل بوده است.

خانم آماندا بنت، مدیرکل شبکه خبری صدای آمریکا، در پاسخ به این اتهام که آن نهاد خبری به بوق تبلیغاتی چین، به علت پخش اخبار دروغین در رابطه با کورونا مبدل شده است، نوشت که صدای آمریکا بسیاری از اظهارات مقامات چین و روسیه را مردود دانسته و از پخش آن ها خودداری ورزیده است.

خانم بنت همچنین یادآور شد که صدای آمریکا در گزارش های ویژه ای به مقایسه بین شیوه رسیدگی به کورونا در چین و ایالات متحده پرداخته و جنبه های مثبت عملکرد ایالات متحده در این زمینه را بازتاب داده است.

خانم آماندا بنت در پاسخ خود نوشت که صدای آمریکا یک نهاد حکومتی نیست که به انتشار نقطه نظرهای دولت بسنده کند، بلکه وظیفه دارد در اطلاع رسانی، مواضع متفاوت را گزارش کند و اظهارات همه جوانب قضیه را بازتاب دهد.

در این بیانیه یادآوری شده که این شیوه اطلاع رسانی صدای آمریکا با احترام به قانون و بر حسب منشور صدای آمریکا می باشد که در آن قید شده که این رسانه باید بی طرف باشد و دیدگاه های همه جوانب را بازتاب دهد.

در بیانیه کاخ سفید، به هیچ یک از زبان هایی که در صدای آمریکا وجود دارد اشاره ای نکرده است و خانم بنت نیز در نامه جوابی خود، زبان خاصی را مورد تاکید قرار نداد. ولی آگاهان می گویند که بخش اعظم انتقادهای کاخ سفید در مورد شیوه پخش خبر به زبان های انگلیسی، روسی و چینی بوده است.

تا هنگام تنظیم این خبر، وبسایت های صدای آمریکا و رادیو فردا به زبان فارسی مطلبی در زمینه این بحث و جدل انتشار نداده اند

Hello World!