موج دوم کرونا در چین و نگرانی در ایران /دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

image.png

برای اولین بار در پنج هفته گذشته تنها در عرض ۲۴ ساعت ۱۰۸ مورد تازه ابتلا به ویروس جدید کرونا در چین ثبت شد. این خبر نگرانی‌هایی را در مورد امکان بروز موج دوم کرونا در ایران به دنبال داشته است.

کمتر از یک هفته پیش بود که چین اعلام کرد، آمار ابتلا به ویروس کرونا به شدت افت کرده و در یک روز (۶ تا ۷ آوریل) برای اولین بار هیچ مورد مرگی ثبت نشده و افزون بر این تنها ۳۲ مورد جدید ابتلا گزارش شده‌اند.

اکنون اما موارد جدیدی از ابتلا به این ویروس در برخی مناطق این کشور به ثبت رسیده‌اند. روز یکشنبه ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل) یک‌شنبه در حالی ۱۰۸ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین اعلام شد که روز قبل از آن تنها ۹۹ مورد جدید شناسایی شده بود. این رقم بالاترین میزان ابتلای جدید به ویروس کرونا از پنج هفته پیش به این سو است.

۹۸ مورد از بین ۱۰۸ ابتلای جدید شهروندان چینی هستند که تا کنون در خارج از کشور بوده و به تازگی به چین بازگشته‌اند.

به گفته معاون مدیرکل کمیسیون سلامتی چین شمار بیماران کووید ۱۹ در روزهای آتی بیشتر خواهد شد. دلیل این امر موج مسافران بازگشتی به چین از مبادی ورودی این کشور است که بر اساس آمار تا کنون بین ۱۰ تا ۲۰ درصد آنها آلوده به ویروس CoV-2 بوده‌اند.

انتشار این خبر نگرانی‌هایی را در زمینه تشدید شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایران به دنبال داشته است. با اعلان رسمی حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، ادارات و کسب و کارهای کم خطر در شهرستان‌ها فعالیت‌شان را از روز ۲۳ فروردین آغاز کرده‌اند. این تاریخ برای تهران نیز شنبه آتی (۳۰ فروردین ماه) اعلام شده است.

معاون وزارت بهداشت ایران هم امروز دوشنبه ۲۵ فروردین اعلام کرد که سیر ابتلا در اکثر استان‌های ایران نزولی شده است. حال اما بیم آن می‌رود که ایران نیز با موج دوم کرونا روبرو شود.

سایت عصر ایران در مطلبی در این باره ابتلای ۱۰۸ مورد جدید به ویروس کرونا را "آن هم در کشور چین که با سیاست سفت و سخت قرنطینه اپیدمی کرونا را مهار کرده" خبری "نگران‌کننده" دانسته و نوشته است: «شرایط امروز چین و آمار ورود ۹۸ مورد بیمار کرونایی تنها در عرض یک روز به این کشور خود نشانگر ماهیت جهانی بحران کروناست و حاوی این پیام است که هیچ کشوری نمی‌تواند تنها به ریشه‌کنی داخلی این ویروس و بازگشت به شرایط عادی دلخوش باشد در حالی که این ویروس همچنان در نقاط مختلف دیگری از جهان رو به گسترش بوده باشد».

پیشنهاد تعطیلی سه ماهه کشور

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در گفت‌وگو با ایلنا، تصریح کرد که ایران "مجبور به تعطیل کردن کل کشور" است.

او گفت: «پیشنهاد تعطیلی را در مجلس ارائه دادم، مجبور به این کار هستیم و اگر این کار را نکنیم بیماری کرونا در کشور مزمن خواهد شد و عوارض اجتماعی، روانی، سلامت و اقتصادی آن خیلی بیشتر از زمانی خواهد بود که مثل چینی‌ها در ووهان عمل کرده و کشور را تعطیل کنیم».

نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از مقامات دولتی در امر مبارزه با کرونا گفت: «اما با این روش که پیش می‌بریم، بیماری به شکل مزمن در خواهد آمد و مردم مدام استرس ابتلا به آن را خواهند داشت؛ همه از وسایل نقلیه فرار خواهند کرد و کارها به جای اینکه با جدیت و در سه شیفت انجام شوند، حتی با یک سوم هم پیش نخواهد رفت و در نهایت همه، از کارفرما و کارگر گرفته تا بخش‌های خدماتی و غیره ضرر می‌کنند».

این نماینده مجلس تاکید کرد که باید کار را یکسره و با یک بار هزینه و تعطیلی کشور موضوع را تمام کرد.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، روز دوشنبه ۲۵ فروردین رقم مبتلایان به ویروس جدید کرونا را ۷۳ هزار و ۳۰۳ نفر و آمار فوت شدگان را ۴۵۸۵ نفر اعلام کرد. به گفته او تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۱ نفر در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باخته‌اند.

Hello World!