خلیل‌زاد: تبادل زندانیان افغان به خاطر شیوع کرونا تسریع شود /دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

image.png

فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان از تبادل زندانیان میان دولت و گروه طلبان به عنوان گامی مهم در مسیر صلح تقدیر کرد. زلمی خلیل‌زاد می‌گوید با توجه به خطر گسترش ویروس کرونا لازم است روند آزادی زندانیان تسریع شود.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان روز دوشنبه ۲۵ فروردین (۱۳ آوریل) از دولت مستقر در کابل و اسلامگرایان طالبان به خاطر آغاز تبادل زندانیان تقدیر کرد و این کار را گام مهمی در مسیر کاهش خشونت و دستیابی به صلح خواند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از صلیب سرخ جهانی گزارش داده که گروه طالبان روز یکشنبه ۲۰ نفر از نیروهای امنیتی افغانستان را که در زندان‌های این گروه بوده‌اند، آزاد کرده است.

دولت افغانستان نیز از هفته گذشته آزادی زندانیان طالبان را آغاز کرد. به گزارش "طلوع‌نیوز" جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید دولت تا کنون ۳۶۱ زندانی طالبان را به فرمان ریاست جمهوری از زندان بگرام آزاد کرده است.

خلیل‌زاد در یک پیام توئیتری تاکید کرده که لازم است هر دو طرف تلاش‌های خود برای اجرای مفاد توافق‌نامه میان گروه طالبان و آمریکا در مورد تبادل زندانیان را شتاب بخشند.

فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان می‌گوید احتمال گسترش ویروس جدید کرونا و بیماری کووید ۱۹ در زندان‌ها یک تهدید واقعی است و همین دلیل دیگری برای اجرای هر چه سریع‌تر توافق‌های صورت‌گرفته برای آزادی زندانیان است.

نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان پس از حدود سه هفته تاخیر سرانجام مذاکره در مورد چگونگی تبادل زندانیان را ابتدای ماه آوریل آغاز کردند. این مذاکرات قرار بود دهم ماه مارس شروع شود.

یکی از علت‌های مهم تاخیر در آغاز این مذاکرات مناقشات سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان بوده است که در آن هر دو نامزد اصلی، اشرف غنی و عبدالله عبدالله خود را پیروز انتخابات و رئیس جمهوری منتخب معرفی می‌کنند.

آزادی پنج هزار زندانی طالبان و هزار زندانی حکومت

تبادل زندانیان یکی از مفاد مهم توافق میان آمریکا و اسلامگرایان طالبان است که انتظار می‌رود زمینه‌ساز کاهش خشونت‌ها و پیشرفت روند برقراری صلح در افغانستان باشد.

بر پایه این توافق قرار است پنج هزار نفر از اعضاء و حامیان طالبان از زندان‌های افغانستان آزاد شوند و اسلامگرایان افراطی در مقابل حدود هزار زندانی از نیروهای امنیتی حکومت را آزاد کنند.

به گزارش طلوع‌نیوز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز جمعه گفته بود کسانی که تا کنون از سوی حکومت افغانستان ازاد شده‌اند "افراد نامعلوم" بوده‌اند. او حکومت را به "بهانه‌گیری" در روند آزادی زندانیان متهم کرد و افزود هیئت مذاکره‌کننده طالبان به همین دلیل کابل را ترک کرده است.

خطر شیوع کرونا در زندان‌ها

به رغم این، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که مطابق فرمان رئیس جمهوری آزادی زندانیان ادامه خواهد داشت و یک هزار و ۵۰۰ زندانی دیگر برای تقویت روند صلح و مقابله با شیوع ویروس کرونا در روزهای آینده آزاد خواهند شد.

Hello World!