آمار رسمی کرونا در ایران وجهان: تعداد فوت‌شدگان در ایران به ۴۶۸۳ نفر و در سراسر جهان به حدود ۱۲۰ هزار نفر رسید. / سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹

image.png

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، تازه‌ترین آمار مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا را اعلام کرد و براساس آن در شبانه روز گذشته در ایران ۱۵۷۴ مبتلای جدید شناسایی شده و ۹۸ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

پس از یکماه این اولین بار است که تعداد جانباختگان در یک روز، دو رقمی می‌شود.

به این ترتیب شمار کل مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران به ۷۴ هزار و ۸۷۷ نفر و فوت‌شدگان به ۴۶۸۳ نفر رسید.

تعداد کل بهبود یافتگان نیز به ۴۸ هزار و ۱۲۹ نفر اعلام شده است.

بنابر آخرین آمار، وضعیت بیش از ۳۶۰۰ نفر از مبتلایان وخیم گزارش شده است.

تا کنون ۲۸۷ هزار آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.

روز گذشته تعداد مبتلایان به کرونا در ایران ۷۳ هزار و ۳۰۳ نفر و فوت‌شدگان به ۴ هزار و ۵۸۵ نفر اعلام شده بود.

مقامات وزارت بهداشت ایران می‌گویند آمارها نشان می‌دهد که شیوع ویروس جدید کرونا در ایران سیر نزولی دارد.

با این حالی، به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشت که ایران تا کنترل موج اپیدمی فاصله دارد.

دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در بخشی از این پژوهش به "پیش‌بینی موج دوم شیوع بیماری" و برای مقابله با آن خواستار تقویت نظامی بهداشتی ایران شده است.

این مرکز با اشاره به تجربه قرنطینه کامل در چین و تست غربالگری گسترده در کره جنوبی، انتقاد کرده که در ایران "هیچ کدام از این دو سیاست به درستی و کامل اجرا نشده است؛ نه قرنطینه شهری (‌به‌طور کلی یا در مراکز شیوع) به صورت جدی دنبال شده است و نه سیاست انجام تست حداکثری و ایزولاسیون".

در ایران، فعالیت بسیاری از کسب و کارها از سر گرفته شده است.

علاوه بر این، دولت به دنبال اجرای طرحی مبنی بر "فاصله‌گذاری هوشمند" تردد بین شهرهای هر استان را هم آزاد کرده است. در این شرایط بسیاری از کارشناسان در مورد امکان کنترل مؤثر اصول بهداشتی در این شرایط ابراز تردید کرده‌اند.

آمار جهانی

بنا بر تازه‌ترین آمار دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، شمار کل مبتلایان به ویروس جدید کرونا در سراسر جهان به بیش از ۲ میلیون نفر رسیده است. تا کنون حدود ۱۲۰ هزار نفر در جهان بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان سپرده‌اند.

در عرض کمتر از دو هفته مجموع شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا در سراسر جهان دو برابر شده است.

دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) در آخرین آمار خود شمار کل مبتلایان به این ویروس در جهان را بیش از ۲ میلیون نفر اعلام کرده است. این دانشگاه در روز ۲ آوریل از عبور شمار مبتلایان از مرز یک میلیون نفر خبر داده بود.

تا کنون ۱۲۰ هزار نفر در جهان جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست داده‌اند. البته در همه موارد مشخص نیست که آیا این بیماری علت اصلی یا علت ثانوی مرگ فرد بوده است.

آمریکا با نزدیک به ۵۸۳ هزار مبتلا و حدود ۲۴ هزار فوتی در صدر رتبه‌بندی دانشگاه جانز هاپکینز قرار دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در تازه‌ترین اظهارات خود تأکید کرده که تصمیم‌گیری در باره کرونا در این کشور بر عهده رئیس جمهور است و نه ایالت‌های این کشور.

ایالات متحده اعلام کرده که محدودیت‌های ورود مسافران از اروپا به این کشور همچنان برقرار خواهد ماند.

ترامپ وعده داده که به محض اینکه وضعیت کشورهای اروپایی در ارتباط با بحران کرونا بهبود یابد، ممنوعیت سفر به آمریکا نیز رفع خواهد شد: «ما می‌خواهیم مطمئن باشیم که وضعیت خوب است».

رئیس جمهوری آمریکا در هنگام اعلام ممنوعیت ورود مسافران از اروپا به آمریکا در اواسط ماه مارس گفته بود که این ممنوعیت به مدت ۳۰ روز (تا اواسط آوریل) برقرار خواهد بود.

از یک ماه پیش تا کنون مسافران مقیم در کشورهای عضو منطقه شنگن، بریتانیا و ایرلند اجازه ورود به ایالات متحده را ندارد. شهروندان آمریکا، بخشی از دیپلمات‌ها و همچنین شهروندان اروپایی که گرین کارت و اجازه کار درازمدت در آمریکا دارند، از این قاعده مستثنی هستند.

ادامه وضعیت بحرانی در اسپانیا، ایتالیا و فرانسه

در بین کشورهای اروپایی اسپانیا، ایتالیا و فرانسه بیش از همه با ویروس جدید کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و کوشیده‌اند که با اعمال محدودیت‌های جدید با شیوع پرشتاب این ویروس و بیماری کووید-۱۹ مقابله کنند.

در اسپانیا بیش از ۱۷۰ هزار نفر به ویروس جدید کرونا مبتلا شده و ۱۷ هزار ۷۵۶ نفر تا کنون (بامداد سه‌شنبه ۲۶ فروردین) بر اثر کووید-۱۹ جان باخته‌اند.

علیرغم این وضعیت دولت اسپانیا اعلام کرده است که محدودیت‌هایی که در این کشور به خاطر مقابله با شیوع گسترده کرونا اعمال شده بود، دست‌کم در مورد فعالیت‌های اقتصادی گام به گام برداشته می‌شود.

از این هفته فعالیت‌های ساختمانی و کار صنایع دوباره از سر گرفته می‌شود، اما بسیاری از کسب و کارهای خرد، از جمله رستوران‌ها و کافه‌ها همچنان بسته می‌مانند. برخی از سیاستمداران محلی در مناطق اسپانیا از تصمیم دولت مرکزی برای راه‌اندازی مجدد بخشی از فعالیت‌های اقتصادی انتقاد کرده و نگرانند که با این تصمیم پاندمی دوباره به سرعت گسترش یابد.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا روز یک‌شنبه ۲۴ فروردین (۱۲ آوریل) هشدار داده بود که از سرگیری بخشی از فعالیت‌های اقتصادی به معنای "کاهش واقعی" محدودیت‌ها نیست.

در ایتالیا شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر و شمار فوتی‌ها ۲۰ هزار و ۴۶۵ نفر اعلام شده است.

شمار مبتلایان جدید در ایتالیا روندی نزولی نشان می‌دهد. این روند امیدهای محدودی را برانگیخته که محدودیت‌های سختگیرانه دولت ایتالیا شاید به زودی و به تدریج برداشته شود.

اوضاع در فرانسه همچنان نگران‌کننده است و این کشور همچنان در پی اجرای سیاست‌های سختگیرانه خود برای مقابله با کرونا است. تا کنون نزدیک به ۱۳۸ هزار نفر در فرانسه به ویروس جدید کرونا مبتلا شده و شمار قربانیان بیماری کووید-۱۹ در این کشور نیز حدود ۱۵ هزار نفر اعلام شده است.

دولت فرانسه اعلام کرده که محدویت‌های عبورو مرور که اکنون چهار هفته است برقرارند، به مدت چهار هفته دیگر (تا تاریخ ۱۱ ماه مه) تمدید خواهند شد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در نطقی تلویزیونی که شامگاه دوشنبه ۲۵ فروردین (۱۳ آوریل) ایراد کرد، وعده داد که محدودیت‌ها از آن تاریخ به بعد و به‌طور تدریجی رفع خواهند شد.

او شهروندان فرانسه را فراخواند تا "محدودیت‌ها و موازین را مسئولانه رعایت کنند، تا شیوع ویروس جدید کرونا با آهستگی پیش رود".

آلمان و امید به رفع محدودیت‌ها

اگر چه آلمان از لحاظ شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا فاصله چندانی با فرانسه ندارد، اما از لحاظ شمار قربانیان کووید-۱۹ از کشورهایی است که تلفات چشمگیری نداده است.

شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا در آلمان بیش از ۱۳۰ هزار نفر اعلام شده و تا کنون ۳۱۹۴ نفر جان خود را در این کشور بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست داده‌اند.

کارشناسان آلمان معتقدند که این کشور می‌تواند به تدریج به شرایط عادی بازگردد و محدودیت‌های وضع‌شده‌ آرام‌آرام برداشته شوند.

در اتریش نیز نخستین گام‌ها برای رفع محدودیت‌ها برداشته شده و از امروز سه‌شنبه ۲۶ فرورین فروشگاه‌های کوچک (تا مساحت ۴۰۰ متر مربع) و همچنین فروشگاه‌های بزرگ ویژه ابزارآلات و مصالح ساختمانی می‌توانند فعالیت خود را از سر گیرند.

البته مسئولان این فروشگاه‌ها باید نکات ویژه‌ای را رعایت کنند، از جمله اینکه شمار مشتریان در فضای فروشگاه محدود باشد و آنان همچنین با ماسک وارد فروشگاه شوند.

البته نگرانی‌های زیادی نیز در مورد بروز موج دوم شیوع ویروس جدید کرونا وجود دارد. سازمان جهانی بهداشت به تازگی هشدار داد که رفع زودهنگام محدودیت‌ها و اقدامات سختگیرانه می‌تواند گسترش شدید و دوباره این ویروس و بیماری کووید-۱۹ را در پی داشته باشد.

Hello World!