آمار رسمی کرونا در ایران و جهان /پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹

image.png

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، تازه‌ترین آمار مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا را اعلام کرد و براساس آن در شبانه روز گذشته ۱۵۱۲ مبتلای جدید شناسایی شده و ۹۲ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

به این ترتیب شمار کل مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران به ۷۷ هزار و ۹۹۵ نفر و جان‌باختگان به ۴۸۶۹ نفر رسید.

تعداد کل بهبود یافتگان نیز بیش از ۵۲ هزار نفر اعلام شده است.

بنابر آخرین آمار، وضعیت بیش از ۳۵۹۴ نفر از مبتلایان هم وخیم گزارش شده است.

روز گذشته، با مرگ ۹۲ نفر در یک روز، پایین ترین آمار مرگ در یک ماه گذشته به ثبت رسید. اما روند نزولی شمار جانباختگان باز هم رکورد زد.

روز گذشته تعداد مبتلایان به کرونا در ایران ۷۶ هزار و ۳۸۹ نفر و جان‌باختگان ۴۷۷۷ نفر اعلام شده بود.

اختلاف بر سر آمار

از سه روز پیش، دانشگاه‌های علوم پزشکی هر استان اعلام آمار شیوع کرونا در مناطق تحت نظارت‌شان را با دستور وزارت بهداشت متوقف کردند.

امروز ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت گفت علت توقف انتشار آمار تفکیکی میزان شیوع کرونا در هر استان، از یک سو، به خاطر جلوگیری از سفر به مناطق کم‌خطر و از سوی دیگر، تفاوت در "تفسیر نتایج آزمایش‌ها" است.

تا کنون بارها درباره درستی آمار رسمی شیوع کرونا در ایران، از جمله تعداد مبتلایان و جانباختگان تردید شده است.

در آخرین مورد مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد آمار واقعی مبتلایان و جانباختگان چند برابر آمار رسمی است.

بنابر برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، تا کنون در ایران ۶۰۰ هزار نفر به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند و ۸۶۰۰ نفر نیز جان باخته‌اند. بر اساس گزارش این مرکز، شمار مبتلایان هشت تا ده برابر و شمار جانباختگان دو برابر آمار رسمی است

علیرضا رئیسی معاون وزارت بهداشت در پاسخ به این گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تایید کرد که به طور قطع آمار واقعی بیش از آمار رسمی است اما اینکه آمار رسمی را ضرب در دو یا سه یا عدد دیگری بکنیم درست نیست. او گفت این موضوع درباره دیگر کشورها هم صادق است.

به گفته این مقام وزارت بهداشت با توجه به محدودیت تعداد تست، امکان برآورد دقیق همه مبتلایان به ویروس کرونا در هیج کشوری وجود ندارد.

در ایران تا کنون ۳۱۰ هزار آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در ایران انجام شده است.

این آمار در آمریکا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تست و در آلمان یک میلیون و ۷۰۰ هزار تست است. در ایتالیا نیز حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تست انجام شده است.

آمار جهانی کرونا

در سطح جهان، تا صبح امروز بیش از دو میلیون و ۹۱ هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد نزدیک به ۱۳۵ هزار نفر جان باخته‌اند.

طبق آمار منتشر شده کشورها تاکنون بیش از ۵۱۶ هزار نفر نیز پس از ابتلا به کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند.

آمریکا با نزدیک به ۶۴۴ هزار مبتلا بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده و پس از آن اسپانیا با نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر و ایتالیا با بیش از ۱۶۵ هزار نفر قرار دارند. فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایران نیز در رتبه‌های بعدی تعداد بالای مبتلایان در جهان هستند.

در آمار جان‌باختگان، آمریکا بیشترین تعداد را با ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر دارد و پس از آن ایتالیا با ۲۱ هزار نفر و اسپانیا با بیش از ۱۸ هزار نفر است و فرانسه با ۱۷هزار نفر و بریتانیا با ۱۲ هزار نفر در رتبه‌های بعدی هستد.

ایران و آلمان و چین از نظر تعداد جان‌باختگان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

Hello World!