بحران کرونا؛ رئیس جمهوری برزیل وزیر بهداشت کشور را برکنار کرد /جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۹

image.png

اختلاف نظر شدید در دولت برزیل برسر شیوه مقابله با بحران شیوع کرونا به اخراج وزیر بهداشت منجر شد. رئیس جمهوری برزیل و وزیر بهداشت بر سر میزان خطر کرونا و ضرورت اجرای اقدام‌های پیشگیرانه اختلاف داشتند.

ژائر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل بارها بیماری کووید- ۱۹ را "آنفلوانزای کوچک" خوانده و ضرورت اجرای تدبیرهایی نظیر ممنوعیت رفت و آمد و فاصله‌گذاری فیزیکی اجتماعی برای مقابله با آن را رد کرده است.

این در حالی است که لوئیز هنریکه مندتا، وزیر بهداشت برزیل با استناد به تجربه موفق دیگر کشورهای جهان برای مهار گسترش ویروس جدید کرونا، محدودیت فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، مانند ممنوعیت تردد غیرضروری شهروندان را بسیار لازم و موثر ارزیابی می‌کرد.

این اختاف‌نظرها، چنان که مندتا روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین در یک پیام توئیتری خبر داده، به اخراج او از هیئت دولت توسط بولسونارو منجر شده است.

رئیس جمهوری برزیل همزمان با اعلام خبر برکناری مندتا، نلسون تئیچ را به عنوان وزیر بهداشت جدید معرفی کرد. او انکولوژیست است و در شبکه‌های اجتماعی از راهکارهایی برای مقابله به شیوع کرونا پشتیبانی کرده که با دیدگاه‌های وزیر برکنار شده هم‌سو به نظر می‌رسد.

ه گزارش "تاگس‌شاو"، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان، نلسون تئیچ در نخستین کنفرانس خبری خود به عنوان وزیر بهداشت برزیل تاکید کرده که او در مورد کنار گذاشتن محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی برای مهار کرونا هیچ "تصمیم ناگهانی" نخواهد گرفت.

شگفتی ناظران از معرفی وزیر جدید

معرفی وزیر بهداشت جدید برزیل و سخنان او در حمایت از ادامه محدودیت‌ها بسیاری از ناظران را شگفت‌زده کرده، زیرا بولسونارو فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت رفت و آمد را باعث ضربه خوردن به فعالیت‌های اقتصادی و غیرضروری می‌داند.

تصمیم‌گیری‌های مندتا برای مقابله با شیوع سریع ویروس جدید کرونا، گرچه به اخراج او از کابینه انجامید، در میان شهروندان برزیلی با پشتیبانی گسترده‌ای روبرو شده است. در همین حال بولسونارو بیش از پیش متهم می‌شود که خطر شیوع بیماری کووید- ۱۹ را ناچیز جلوه می‌دهد.

سیاری از شهروندان برزیل نارضایتی و اعتراض خود به سیاست‌های رئیس دولت در مورد مقابله با کرونا را پنهان نمی‌کنند و هر روز از پنجره و بالکن خانه‌ها با کوبیدن بر قابلمه و ماهی‌تابه ناخشنودی خود را به نمایش می‌گذارند.

هم‌سویی فرمانداران با وزیر برکنار شده

اغلب فرمانداران منطقه‌ای در برزیل نیز با تدبیرهای وزیر برکنار شده بهداشت برای قرنطینه خانگی و محدودیت تردد و فعالیت‌های اجتماعی موافق هستند و چنین راهکارهایی را به رغم مخالفت رئیس دولت به اجرا می‌گذارند.

بالا گرفتن اختلاف میان رئیس جمهوری برزیل و وزیر بهداشت برکنار شده از روزها و هفته‌های قبل مدام آشکارتر می‌شد. بولسونارو ابتدای ماه آوریل در مصاحبه‌ای مندتا را سرزنش کرده بود که از "فروتنی" لازم برخوردار نیست و چند روز بعد در برابر حامیانش تاکید کرد که مقابل هر یک از اعضای کابینه که خود را زیادی مهم احساس کنند خواهد ایستاد.

Hello World!