مکرون: روند کنونی جهانی شدن باید پایان بگیرد /جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۹

image.png

رییس جمهوری فرانسه در مصاحبه‌ای گفته اگر اروپا نتواند همبستگی‌اش در بحران کرونا را حفظ کند خطر این اتحادیه را تهدید می‌کند. مکرون همچنین گفته انت‌ظار دارد روند کنونی جهانی شدن پایان بگیرد و روند تازه‌ای آغاز شود.

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۶ آوریل در گفت و گو با فایننشال تایمز از خطری گفته که پس از بحران کرونا، اروپا و جهان را تهدید می‌کند.

به نظر او اگر کشورهای ثروتمند اتحادیه اروپا در این بحران از خود همبستگی نشان ندهند، این اتحادیه در خطر خواهد بود.

مکرون این بحران را برای اروپا "لحظه آزمون بزرگ" و کشورهای ثروتمند را عهده‌دار یک مسئولیت خاص دانسته است. او گفته: «ما به نقل و انتقالات مالی و همبستگی نیاز داریم و این تنها در صورتی میسر می‌شود که اروپا بتواند طاقت بیاورد.»

رییس جمهوری فرانسه نسبت به خطر قدرت گرفتن پوپولیست‌ها در ایتالیا، اسپانیا و فرانسه در صورت نبودن همبستگی در اروپا هشدار داده است. او گفته: «این مسئله به این بستگی دارد که ما اتحادیه اروپا را یک پروژه سیاسی بدانیم یا تنها یک پروژه بازار، من فکر می‌کنم اتحادیه اروپا یک پروژه سیاسی است.»

مکرون در این مصاحبه همچنین پیش‌بینی کرده که بحران کرونا، نبرد علیه تغییرات اقلیمی را برای مدت طولانی تغییر خواهد داد. او گفته است: «وقتی ما از این بحران خارج شویم، دیگر مردم قبول نمی‌کنند که هوای آلوده تنفس کنند.»

رییس جمهوری فرانسه ادامه داده است: «مردم فهمیده‌اند که وقتی موضوع بر سر نجات زندگی باشد، هیچکس برای اتخاذ تصمیمات بنیادی و بیرحمانه تامل نمی‌کند و این برای خطر محیط زیست نیز صدق می‌کند.»

مکرون به روند جهانی شدن نیز انتقاد کرده و گفته هرچند این روند میلیونها انسان را از فقر به در آورد اما در سالهای اخیر نابرابری را افزایش داده است. او گفته انتظار دارد این روند پایان بگیرد.

به گفته رییس جمهوری فرانسه بایستی چیز تازه‌ای کشف شود، مجموعه‌ای شامل روگردانی از سرمایه‌داری "بیش از حد مالی"، سخت‌گیری‌های بیشتر در مقابل تغییرات اقلیمی و تقویت استقلال فرانسه و اروپا از طریق صنایع کارآمد.

در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا بحران کرونا ضعف دموکراسی‌های غربی را در برابر نقاط مثبت رژیم‌های دیکتاتوری به نمایش گذاشت، مکرون بر تفاوت کشورهایی تاکید کرد که در آنها جریان آزاد اطلاعات در حرکت است و کشورهایی که حقیقت را سرکوب می‌کنند.

او گفت: «با توجه به این تفاوت و نیز تصمیمات اتخاذ شده و آن چیزی که امروز چین هست که من به آن احترام هم می‌گذارم، ما نباید ساده لوح باشیم و بگوییم که [کشورهای دیکتاتوری] خیلی بهتر با این بحران روبرو شده‌اند. مسلما [در این کشورها] چیزهایی اتفاق افتاده است که ما از آنها خبر نداریم.»

فرانسه در اروپا یکی از کشورهایی است که از بحران کرونا بسیار آسیب دیده است. تا روز جمعه ۱۷ آوریل بیش از ۱۴۷ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و نزدیک به ۱۸ هزار نفر جانشان را از دست داده‌اند.

Hello World!