نماینده مجلس: دوره پساکرونا در ایران وحشتناک خواهد بود /شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

image.png

نماینده رشت در مجلس هشدار می‌دهد که ایران در دوران پساکرونا با افزایش شدید بیکاری و تورم شرایط "وحشتناکی" خواهد داشت. صندوق بین‌المللی پول این نگرانی را تائید کرده و از کوچک‌تر شدن ۶ در صدی اقتصاد ایران خبر می‌دهد.

رئیس فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی گلایه می‌کند که در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در ایران به علت "نبود انسجام در مشخص کردن استراتژی برخورد با ویروس، سردرگمی در تعطیل شدن یا نشدن ارگان‌ها و شرکت‌ها و همچنین کنترل رفت و آمدها" تصمیم‌های درست و ضروری گرفته نشده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی می‌گوید اکنون که "حساب کار به دست دولت آمده و آمار شهرهای مختلف کشور و اطلاعات جامعی از شهرهای پر خطر و سفید را در اختیار دارد" باید نسخه‌ای یک ماهه و متناسب با وضعیت شیوع یماری کووید- ۱۹ در مناطق مختلف تهیه و ارائه کنند که آسیب‌ها به حداقل برسد.

خبرگزاری ایلنا، شنبه سی‌ام فروردین (۱۸ آوریل) از قول نماینده رشت در مجلس نوشت: «باید شرایط دولت و کشور را در نظر بگیریم، ما کشوری با اقتصاد ضعیف هستیم و باید بین سلامت و اقتصاد تعادل برقرار کنیم و به گونه‌ای در میان این دو حرکت کنیم که اقتصاد ما دچار فروپاشی نشود.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به کاهش محدودیت فعالیت‌های اقتصادی که مرحله دوم آن امروز آغاز شده تاکید کرده که تعطیلی تمام و کمال کشور هم اشتباه و هم غیر ممکن است زیرا واحدهای تولیدی کالاهای اساسی مثل مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها و غیره را نمی‌توان به طور کامل تعطیل کرد بلکه باید فعالیت‌های پرخطرها تعطیل می‌شدند که شدند.

همزمان با این اظهارات، حسن روحانی، رئیس جمهوری اعلام کرده که پس از آغاز فعالیت واحدهای کم خطر قرار شده وزارت بهداشت و درمان با همکاری کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط شروع به کار "کسب و کارهای با ریسک متوسط را بررسی و آن را به ستاد ملی ارائه کنند".

نماینده رشت در مجلس که درباره خطر فروپاشی اقتصاد ایران هشدار داده دوران پساکرونا در ایران را نیز به دلیل افزایش شدید بیکاری و تورم "وحشتناک" ارزیابی کرده است.

ایمن‌آبادی با بیان این که مطابق برآوردها یکی از پیامدهای شیوع کرونا افزایش یک میلیون نفر به شمار بیکاران ایران است، به ایلنا گفت: «ما در حال حاضر بین ۳ تا ۵ میلیون بیکار داریم، در نظر بگیرید اگر یک میلیون بیکار، آن هم از جمعیت فعال کشور به آن اضافه شود، چه شرایطی به وجود می‌آید.»

او افزود علاوه بر میزان بالای بیکاری و تعدیل نیروی کار در بنگاه‌های کوچک و بزرگ، با گران شدن کالاها و رشد شدید تورم "پسا کرونای وحشتناکی خواهیم داشت". این نماینده مجلس می‌گوید: «تب اقتصاد بیمار ما بالا خواهد رفت و با یک تب شدید اقتصادی روبرو خواهیم شد.»

رئیس فراکسیون ولایی مجلس برخی سیاست‌های اقتصادی دولت نظیر افزایش حقوق کارگران را "احساسی" خواند و خاطر نشان کرد از آنجا که تعداد شاغلان در اغلب بنگاه‌های اقتصادی ایران کمتر از چهار نفر باشد افزایش دستمزدها باعث ورشکستگی این بنگاه‌ها و افزایش بیکاری خواهد شد.

ایمن‌ابادی سیاست‌های اقتصادی دولت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را مطالعه نشده خواند و تاکید کرد که باید بررسی شود که این بحران بیشتر به صنعت آسیب وارد کرده یا به بخش‌های دیگر نظیر کشاورزی یا گردشگری.

گرچه برخی اظهارات نماینده رشت در مجلس، نظیر مخالفت با افزایش حداقل دستمزد کارگران یا اولویت دادن به فعالیت‌هایی مانند حوزه گردشگری برای رفع محدودیت‌ها، از نظر بسیاری از کارشناسان مورد مناقشه است، هشدار او درباره معضلات دوران پس از کرونا در گزارش برخی نهادهای بین‌المللی هم تکرار شده است.

رشد منفی اقتصادی در سومین سال پیاپی

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از تاثیر بحران کرونا در وضعیت اقتصادی جهان که هفته گذشته منتشر شد پیش بینی کرده که رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی برای سومین سال پیاپی منفی باشد و تولید ناخالص ملی در این کشور در سال ۲۰۲۰ شش درصد کاهش یابد.

این نهاد بین‌المللی برآورد کرده امسال میزان تورم در ایران اندکی بیش از ۳۴ درصد باشد و رشد اقتصادی منفی و تورم شدید در سال اینده ادامه یابد.

معضل سقوط شدید صادرات نفت و بهای آن از دیگر معضلاتی است که اقتصادی نفتی جمهوری اسلامی را با چالش عظیمی روبرو کرده که بدون شیوع ویروس کرونا نیز برون رفت از آن ساده نبود.

میانگین روزانه صادرات نفت ایران تا پیش از اردیبهشت دو سال پیش و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها، به دو و نیم میلیون بشکه در روز می‌رسید. این میزان مطابق ارزیابی صندوق‌بین‌المللی پول اکنون به حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز تنزل یافته و برخی منابع فروش واقعی نفت ایران را کمتر از این مقدار هم گزارش کرده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید درآمد نفتی ایران که پیش از بازگشت تحریم‌ها به ۶۰ میلیارد دلار در سال می‌رسید امسال به کمتر از ۲ میلیارد دلار تنزل پیدا می‌کند. بر این اساس و با اضافه شدن تاثیرات منفی شیوع کرونا در فعالیت‌های اقتصادی ارزیابی نماینده رشت در مجلس در مورد "وحشتناک" بودن دوران پساکرونا اغراق‌آمیز به نظر نمی‌رسد.

Hello World!