کانون وکلای اروپا خواستار آزادی وکلای زندانی در ایران شد /شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

image.png

کانون وکلای اروپا با انتشار نامه‌ای خطاب به حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری ایران، خواستار آزادی وکلای زندانی در ایران شده‌اند.

کانون وکلای اروپا که نمایندگی بیش از یک میلیون وکیل در ۴۵ کشور اروپایی را برعهده دارد،‌ روز جمعه ۲۹ فروردین با انتشار این نامه و اشاره به وضعیت شیوع کرونا و گسترش آن در زندان‌های ایران از حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری ایران، خواست وکلای زندانی در ایران را که به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌ آمیز زندانی شده‌اند و در حال حاضر جان آنها در خطر است را آزاد کنند.

این گروه از وکلا با نگرانی از وضعیت وکلای زندان در ایران با شیوع ویروس کرونا و بیماری کوویدـ۱۹ و اخبار منتشر شده طی روزهای گذشته در رابطه با ابتلای برخی از زندانیان در زندان‌های زندان‌های ایران، به ویژه زندان اوین، اعلام کرده‌اند که بر اساس این گزارش‌های وضعیت زندانیان در زندان‌های ایران نگران کننده است.

در این نامه همچنین به نسرین ستوده، عبدالفتاح سلطانی، محمد نجفی، و امیرسالار داودی، چهار وکیل زندانی در ایران که آذر ماه سال گذشته جایزه حقوق بشری سال ۲۰۱۹ شورای وکالت و انجمن‌های حقوقی اروپا را دریافت کرده‌اند نیز اشاره شده و آمده است که این وکلا تنها به دلیل فعالیت‌هایشان به عنوان وكیل مجازات شده‌اند.

این وکلا در انتهای این نامه از حسن روحانی خواستند، هر چه در توان دارد برای حفاظت از سلامتی و ایمنی همه وکلایی که از آزادی خود در ایران محروم هستند را با آزاد کردن آنها انجام دهد؛ همچنین از او خواستند تمام اقدامات لازم برای آن که وکلا بتوانند وظایف حرفه‌ای خود را بدون ترس و دلهره در ایران انجام دهند را نیز اعمال کند.

روز جاری همچنین، ۱۲ نفر از گزارشگران و کارشناسان سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای و اشاره به آخرین آمار مقامات وزارت بهداشت ایران در رابطه با مرگ یک نفر در هر ده دقیقه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که زندانیان عقیدتی و دوتابعیتی که در زندان‌های ایران در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.

Hello World!