ادامه افت چشمگیر تقاضای جهانی برای نفت اوپک / یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

AA45F72E-D197-48F6-BB0D-212045626A89_w1023_r1_s.jpg

یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز جهارشنبه در گزارش تازه‌ای خبر داد که هم تقاضای جهانی نفت در سال جاری رشد بسیار کمتری از حد انتظار خواهد داشت و هم افت چشمگیر تقاضا برای نفت اعضای این سازمان ادامه خواهد یافت.

اوپک در گزارش جدید خود که روز چهارشنبه، ۲۱ اسفند، در سایت رسمی آن منتشر شد می‌گوید قبلا انتظار می‌رفت رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری ۹۲۰ هزار بشکه در روز باشد، اما با توجه به تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی، این رقم تنها ۶۰ هزار بشکه خواهد بود.

اوپک می‌گوید انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهان از سه درصدی که برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌شد به ۲.۴ درصد کاهش یابد.

پارسال تقاضای جهانی نفت ۸۳۰ هزار بشکه افزایش یافته بود، اما رشد تولید کشورهای غیر عضو اوپک تقریبا دو میلیون بشکه در روز بود. برای سال جاری نیز رشد تولید این کشورها یک میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه خواهد بود.

رشد اندک تقاضا و جهش در رشد تولید باعث شده است قیمت‌های جهانی نفت کاهش یابد. شکست مذاکرات اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش دوباره تولید نفت در روز جمعه گذشته نیز باعث شد قیمت‌ها به شدت سقوط کند و به ۳۶ دلار برسد.

رشد تولید نفت کشورهای غیر اوپک همچنین باعث شده است تقاضا برای نفت اوپک به شدت کاهش یابد.

این سازمان در گزارش خود می‌گوید پارسال تقاضا برای نفت اوپک نسبت به سال ۲۰۱۸ روزانه حدود ۱.۲ میلیون بشکه کاهش یافت و امسال نیز انتظار می‌رود نیاز به نفت اوپک دوباره ۱.۷ میلیون بشکه کاهش یابد و در محدوده ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه باشد.

تولید نفت اعضای این سازمان در ماه فوریه حدود ۲۷ میلیون و ۷۷۲ هزار بشکه بوده که نسبت به ژانویه ۵۴۶ هزار بشکه کاهش را نشان می‌دهد. علت این امر، افت چشمگیر تولید نفت لیبی به خاطر جنگ داخلی است.

تولید نفت ایران نیز دو میلیون و ۸۰ هزار بشکه بوده که نسبت به دوران پیش از تحریم‌های آمریکا یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

تولید نفت ایران در ماه فوریه نسبت به ژانویه دو هزار بشکه دیگر افت کرد.

افت تقاضا برای نفت اوپک در حالی است که بعد از شکست مذاکرات اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در روز جمعه هفته گذشته، عربستان اعلام کرد که تولید روزانه نفتش را در ماه فوریه به ۱۲.۳ میلیون بشکه خواهد رساند.

این رقم ۲.۶ میلیون بشکه بیشتر از سطح ماه فوریه است و اگر عملی شود، میزان نفت تولیدی مازاد جهان به شدت افزایش خواهد یافت و قیمت‌ها باز سقوط می‌کند.

روسیه نیز اعلام کرده تولیدش را افزایش می‌دهد.

Hello World!