شواهد علمی در مورد "اثربخشی" داروی رمدسیویر بر کووید ۱۹ /پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

image.png

نتیجه یک پژوهش معتبر علمی نشان داده دوره بهبود شماری از مبتلایان به کووید ۱۹ پس از دریافت داروی "رمدسیویر" کاهش پیدا کرده است. این دارو که هنوز تأیید نشده، موجب ایجاد امیدهایی تردیدبرانگیز در مقابله با کرونا شده است.

نتایج یک پژوهش علمی معتبر کورسوی امیدی در مقابله با بیماری کووید ۱۹ به وجود آورده است. دکتر آنتونی فاوچی، مدیر مؤسسه ملی بیماری‌های واگیردار آمریکا و مشاور کاخ سفید در بحران کرونا، روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت (۲۹ آوریل)، با استناد به نتایج اولیه حاصل از این پژوهش از "تأثیر مثبت قابل توجه" داروی "رمدسیویر" در تسریع دوره بهبود بیماری کووید ۱۹ خبر داد.

رمدسیویر (Remdesivir) یک داروی ضد ویروسی است که برای درمان بیماری ابولا ساخته اما هنوز تأیید نشده است.

این پژوهش از سوی مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار آمریکا روی ۱۰۶۳ بیمار مبتلا به ویروس کرونا انجام شده که در ۶۸ کلینیک در نقاط مختلف این کشور تحت درمان بوده‌اند.

در جریان این تحقیق نیمی از این بیماران رمدسیویر و نیمی دیگر یک دارونمای ساختگی دریافت کرده‌اند. مقایسه اولیه نشان داده گروه نخست که با رمدسیویر تحت درمان بودند، پس از ۱۱ روز بهبود یافته و بیمارستان را ترک کردند. این در حالی است که گروه دوم که تنها دارونما (پلاسیبو) دریافت کرده بودند، پس از ۱۵ روز بهبود یافته و موفق به ترک بیمارستان شدند.

واکنش‌ها به "داروی اثربخش"

انتشار این خبر از سوی دکتر فاوچی‌‌ که یک چهره معتبر علمی به شمار می‌رود، موجی از واکنش‌ها را به همراه داشته است. وولف دیتر لودویگ، رئیس کمیسیون دارو انجمن پزشکی آلمان، در پاسخ به دو شبکه خبری آلمان از اینکه برای نخستین بار داده‌هایی از یک پژوهش معتبر علمی در رابطه با این بیماری منتشر شده، ابراز "خرسندی" کرده و گفت: «در حال حاضر این یافته معتبرترین مدرک در مورد اثربخشی یک دارو در مقابل کووید ۱۹ است.»

به گزارش سایت "تاگس‌شاو" او با این حال نسبت به ایجاد "امید کاذب" در مورد رمدسیویر هشدار داده و اضافه کرد: «اشتیاق دکتر فاوچی هنوز دلیلی برای قانع شدن من نیست.»

به گفته رئیس کمیسیون داروی انجمن پزشکی آلمان این نکته که بیماران پس از چند روز بهبود یافته و موفق به ترک بیمارستان می‌شوند، معیار محکمی به شمار نمی‌رود و قضاوت‌های شخصی می‌توانند روی این معیار اثرگذار باشند.

وولف دیتر لودویگ تصریح کرده یک معیار محکم‌تر می‌تواند این باشد که به فرض مثال چه تعداد از بیماران به واسطه دریافت رمدسیویر زنده و چه تعداد به دلیل عدم دریافت آن جان خود را از دست داده‌اند.

مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار آمریکا گفته با استناد به پژوهشی که انجام داده نرخ مرگ و میر در گروه از بیمارانی که این دارو را دریافت کرده‌اند هشت درصد و در گروه مقایسه ۶/۱۱ درصد بوده است.

با این حال این اختلاف آنقدر اندک است که می‌تواند تصادفی بوده باشد و به همین دلیل از نظر آماری قابل توجه نیست.

ابراز تردید چین

شرکت سازنده داروی رمدسیویر، "گیلیاد"، روز چهارشنبه همزمان نتایج پژوهشی را منتشر کرد که این شرکت انجام داده و طبق آن مشخص شده مصرف طولانی این دارو هیچ مزیت قابل توجهی نداشته است.

در این پژوهش به گروهی از بیماران به مدت پنج‌ روز و به گروه دیگر به مدت ده روز رمدسیویر داده شده است. پس از دو هفته در گروهی که به مدت پنج روز دارو مصرف کرده بودند، ۶۰ درصد بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند. در گروه دیگر که به مدت ده روز از این دارو استفاده کرده بودند، این نرخ ۵۴ درصد بوده است.

رمدسیویر هنوز در هیچ کشوری رسما تأیید نشده و اجازه پخش ندارد، اما به گزارش نیویورک تایمز سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا (اف دی ای) امکان دارد به این دارو مجوز تولید اضطراری بدهد تا بتوان از آن برای درمان بیماری کووید ۱۹ استفاده کرد.

در همین حال چین نیز نسبت به اثربخشی داروی رمدسیویر ابراز تردید کرده است. گروهی از دانشمندان چینی روز چهارشنبه ۲۹ آوریل نتایج تحقیقی را که در این کشور انجام شده، در نشریه تخصصی "لنست" منتشر کردند. در این گزارش ذکر شده که آنها هیچ فایده بالینی در رابطه با این دارو پیدا نکرده‌اند. با این حال تحقیق یادشده به دلیل ناکافی بودن تعداد شرکت‌کنندگان در آن زودتر از زمان مقرر به پایان رسیده است. به گفته دانشمندان چینی از آنجایی که در این کشور تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که تحت درمان باشند، بسیار کاهش یافته آنها نتوانسته‌اند به تعداد لازم شرکت‌کننده برای این تحقیق پیدا کنند.

رئیس کمیسیون داروی انجمن پزشکی آلمان هشدار داده در حال حاضر "یک مسابقه" در جهان به راه افتاده و هر کشوری قصد دارد تا به عنوان "اولین نفر داروی مؤثر در درمان کووید ۱۹" را پیدا کند. انتشار هر نتیجه جزئی از یک پژوهش علمی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت سهام شرکت‌ها بگذارد.

به گزارش تاگسشاو از روز چهارشنبه ۲۹ آوریل و پس از انتشار سخنان دکتر فاوچی در مورد رمدسیویر، قیمت سهام شرکت داروسازی گیلیاد ده درصد افزایش پیدا کرده است.

Hello World!