برایان هوک: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به آسانی تحریم تسلیحاتی ایران را تجدید می‌کنیم /جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

image.png

نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت با اشاره به نزدیک شدن تاریخ انقضای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران گفت، رفتار جمهوری اسلامی در پنج سال گذشته و پس از برجام ثابت می‌کند که تا چه حد این محدودیت اهمیت دارد.

برایان هوک در نشست خبری مشترک با سخنگوی وزارت خارجه در واشنگتن گفت، «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که تحریم تسلیحاتی ایران برچیده شود. از اول اشتباه بود که این را در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گنجاندند ... خیلی آسان است که تحریم‌های تسلیحاتی را تجدید کنیم.»

وی اضافه کرد، «ما دیپلماسی خود را در این مورد آغاز کرده‌ایم. امیدوار هستیم بتوانیم خیلی تمیز از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد این کار را انجام دهیم، اما در عین حال اگر این تلاش‌ها به نتیجه نرسد، ما آماده هستیم از هر گزینه دیپلماتیکی که در اختیار داریم استفاده کنیم.»

رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که چرا واشنگتن با وجود خروج از برجام چنین انتظاری دارد گفت، دو نوع حضور داریم، یکی در توافق اتمی موسوم به برجام، و دیگری در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که پس از آن به تصویب رسید.

آقای هوک گفت، «اگر شما به بند ۱۰ که به حل و فصل اختلافات در مورد اجرای برجام می‌‌پردازد نگاه کنید می‌بینید حضور ما در آن تعریف شده و در هیچ جای آن گفته نمی‌شود که باید عضوی از برجام باشیم ... و با نگاهی ساده به بندهای ۱۰ و ۱۱ می‌بینید که ما آن حق را داریم.»

Hello World!