اظهارنظرها درباره پیام توییتری علی خامنه ای و توجیه رفتار امام حسن در صلح با دشمن ادامه دارد

image.png

پیام توییتری علی خامنه ای درباره این که امام حسن برای نجات اسلام، و برخلاف خواست نزدیکان خود، حاضر شد با دشمن صلح کند، همچنان در رسانه های گروهی مورد بحث است و این پرسش را همچنان مطرح می سازد که آیا رهبر حکومت اسلامی ایران با این سخنان میخواهد راه را برای آغاز گفتگو و تماس با ایالات متحده بگشاید؟

یک تحلیلگر سیاسی به نام فرامرز داور نیز در مقاله ای که در سامانه خبری ایران وایر انتشار یافت پرسیده است: آیا معنی توییت خامنه‌ای درباره صلح امام حسن در پیش بودن “نرمش قهرمانانه” دوم است؟

خامنه‌ای در این توییتر نوشت: «من معتقدم امام حسن مجتبی شجاع‌ترین چهره‌ى تاریخ اسلام است. ایشان حاضر شد خود را و نام خود را در میان دوستان نزدیکش، فدای مصلحت واقعى کند و تن به صلح دهد، برای اینکه دیدبانی اسلام و حفاظت از قرآن و هدایت نسل‌هاى آینده‌ تاریخ را در موقع خود انجام دهد.»

فرامرز داور در ارزیابی خود نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران در زمانی هم که تصمیم به علنی کردن مذاکره پنهانی ایران آمریکا به میزبانی کشور عمان گرفت، به قرارداد صلح امام دوم شیعیان با سپاهیان معاویه والی شام که در آستانه جنگ با یکدیگر بودند استناد کرد و از ضرورت “نرمش قهرمانانه” در برابر دشمن گفت.

در ادبیات شیعه و تاریخ اسلام آمده است که قرارداد “صلح امام حسن” به هدف جلوگیری از جنگ و خونریزی به‌عنوان الگویی برای شیعیان در تبلیغ صلح قرار دارد.

علی خامنه‌ای در کتاب اش به نام صلح امام حسن با استناد به آن قرارداد مذاکرات ایران و آمریکا را که در زمان ریاست جمهوری “محمود احمدی‌نژاد” و “باراک اوباما” مدت‌ها به‌صورت پنهانی انجام داد، علنی کرد و به دولت “حسن روحانی” اجازه داد که مذاکرات را در سطح وزیر خارجه دو کشور برای داشتن تحریم‌های اتمی به‌صورت غیرعلنی آغاز کند.

مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رهبر نظام دارای “ولایت مطلقه فقیه” است و از قدرت بسیار برتری نسبت به رییس‌جمهور که نفر اول اجرایی کشور است، برخوردار است.

با روی کار آمدن پرزیدنت ترامپ و خروج وی از برجام، خامنه‌ای بارها امکان مذاکره و تماس وزیر خارجه رژیم با وزیر خارجه آمریکا را رد کرده و گفت و گو با دولت ترامپ را “سم مضاعف” خوانده است.

حال در پایان دومین سال تحریم‌های جدید آمریکا که فروش و صادرات نفت از نزدیک سه میلیون بشکه در روز به سیصد هزار بشکه رسیده و پول همین میزان فروش هم به‌سختی وارد کشور می‌شود، خامنه‌ای یک‌بار دیگر در توییتر از “صلح امام حسن” و “فدا کردن خودش برای مصلحت واقعی” گفته است.

تحلیلگران امور سیاسی می گویند: توییت اخیر خامنه‌ای نمی‌تواند به معنی مذاکره قطعی در آینده نزدیک باشد. و تنها یک نوشته مناسبتی است. که به معنای قطعی بودن دومین خیز خامنه‌ای برای مذاکره علنی با آمریکا نیست.توییت خامنه‌ای می‌تواند نشان‌دهنده زمینه‌سازی مجدد برای چنین مذاکره‌ای در آینده باشد یا دست‌کم احتمال آن را با استناد به عملکرد امام دوم شیعیان برای رهبر جمهوری اسلامی ایران و توجیه طرفدارانش منتفی نکرده باشد.

Hello World!