کرونا در ایران؛ وضعیت خوزستان 'بحرانی' است /سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

image.png

مسئولان محلی وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان را نگران‌کننده و "بحرانی" توصیف کرده‌اند.

رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مدیریت کرونای استان خوزستان گفت: "به دلیل افزایش بیماریابی و همچنین عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط برخی مردم، شرایط بویژه در ۹ شهرستان خوزستان نگران‌کننده است و همه ادارات، شرکت‌ها، دفاتر پیشخوان و بیمه، بانک‌ها و همه اصناف بجز اصناف ضروری در این شهرها باید تعطیل باشند."

به گفته آقای نجاتی در شهرهای تعطیل تنها نانوایی‌ها، قصابی‌ها و فروشندگان مواد پروتئینی، داروخانه‌ها، فروشگاه‌های میوه و تره‌بار و رستوران‌ها به صورت بیرون‌بر اجازه فعالیت دارند؛ علاوه بر این، "در شب‌های قدر، مراسمی در مساجد خوزستان نداریم و مساجد همچنان تعطیل هستند."

استاندار خوزستان دو روز پیش از افزایش ٢٠٠ درصدی مبتلایان در این استان در یک ماه گذشته خبر داد اما گفت "فعلا لازم نیست از ورود به شهرها ممانعت شود."

با این حال فرماندار آبادان همان روز اعلام کرد این شهر در قرنطینه کامل قرار می‌گیرد و ورودی‌های آن از سمت اهواز و ماهشهر مسدود می‌شوند.

دلیل افزایش شیوع کرونا به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، "عدم نمونه‌گیری از موارد سرپایی و عدم رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم و اصناف" بوده است.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده به خبرگزاری ایسنا گفت: "مردم هنوز هشدارها را جدی نگرفته‌اند، در آبادان همچنان مردم در سطح شهر تردد می‌کنند و در پارک‌ها حضور دارند و عرضه قلیان نیز در پارک‌ها انجام می‌شود. حتی آمار بالای ابتلا به کرونا هم روی مردم تاثیر نگذاشته و رفتار مردم را تغییر نداده است."

او هشدار داد در صورت ادامه این روند، ممکن است شیوع کرونا در این استان انفجاری شود.

استان نفت‌خیز خوزستان با حدود پنج میلیون جمعیت از فقر و کمبود تجهیزات بیمارستانی رنج می برد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ایران، در 24 ساعت گذشته ۱۴۸۱ مبتلای جدید شناسایی شده است و ۴۸ بیمار جان باخته‌اند. حال ۲۷۱۳ نفر از مبتلایان هم وخیم گزارش شده است.

به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، "در ۱۴ استان، موارد فوتی ناشی از این بیماری نداشته‌ایم و در پنج استان نیز فقط یک مورد فوتی ثبت شده است."

کل مبتلایان به کرونا در ایران بر اساس آمار رسمی به ۱۱۰۷۶۷ نفر و جان‌باختگان به ۶۷۳۳ نفر رسیده است.

Hello World!