دفتر رییس‌جمهوری ایران وزیر عزل شده را تهدید به افشای نام نزدیکانش کرد /سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

image.png

دفتر رییس‌جمهوری ایران با انتشار جوابیه‌ای علیه رضا رحمانی وزیر برکنار شده صنعت، معدن و تجارت (صمت) نوشته علت برکناری او فقط منحصر به تلاش وزیر سابق برای رد لایحه دولت در مجلس نبود. در این جوابیه گفته شده که به آقای رحمانی درباره "تداوم روند خلاف" نکاتی "گوشزد" شده بود.

این درحالی است که روز گذشته (۱۱ مه/۲۲ اردیبهشت) رضا رحمانی، وزیر برکنار شده صنعت، معدن و تجارت (صمت) در نامه‌ای اعلام کرد محمود واعظی، رئیس دفتر آقای روحانی "با تهدید" از او خواسته بود در مجلس برای رای آوردن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی "با نمایندگان آذری لابی کند" و اگر نپذیرد باید از وزارت صنعت و معدن برود.

اکنون دفتر رئیس‌جمهوری ایران در واکنش به این اظهارات نوشته "به هیچ وجه از جناب آقای رحمانی خواسته نشده از لایحه دولت حمایت کنند، بلکه تاکید شده از فعالیت‌ها و رایزنی‌های فشرده سه نفر از نزدیکان‌شان- که در صورت لزوم نام آنها اعلام خواهد شد- در مجلس و رسانه‌ها علیه لایحه دولت، ممانعت به عمل آورند".

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، دیروز با انتشار حکمی "ناگهانی" حسین مدرس خیابانی، قائم مقام امور بازرگانی وزارت صمت را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. دستور آقای روحانی برای عزل رضا رحمانی درست هنگامی صادر شد که او همراه معاونش، حسین مدرس خیابانی در جلسه‌ به دعوت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری شرکت کرده بود.

این نخستین بار است که حسن روحانی در دوره ریاست جمهوری خود یک وزیر را برکنار می‌کند.

در بخش دیگری از جوابیه دفتر رئیس جمهوری ایران آمده: "لازم به ذکر است که دلایل تصمیم رییس‌جمهوری به تغییر در وزارت صنعت، معدن و تجارت نه فقط منحصر به تلاش وزیر سابق برای رد لایحه دولت در مجلس، که مربوط به موارد متعدد دیگری نیز بود که افکار عمومی، فعالان اقتصادی، صاحبان کسب و کار و تجارت به خوبی از آن آگاهند".

بعضی رسانه‌های داخلی، بلافاصله بعد از انتشار خبر عزل آقای رحمانی، التهابات بازار خودرو و گرانی این صنعت را دلیل برکناری او بر شمردند.

اما رضا رحمانی در نامه‌ خود که رسانه های داخلی ایران آن را منتشر کردند، خطاب به حسن روحانی نوشت آقای واعظی از او خواسته در مجلس لابی و نظر "نمایندگان آذری" را برای رای آوردن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی جلب کند. اما آقای رحمانی نوشته "بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم."

طرح تشکیل وزارت بازرگانی یکشنبه (۱۰ مه/۲۱ اردیبهشت) در مجلس رای نیاورد و به روایت آقای رحمانی محمود واعظی از او می‌خواهد استعفا دهد. اما آقای رحمانی در نامه خود نوشته "حجت شرعی برای استعفا ندیدم".‌

دفتر رئیس جمهوری در جوابیه خود به آقای رحمانی نوشته "بر خلاف آنچه ادعا شده، از ایشان خواسته نشده استعفا دهند، بلکه تصمیم رییس‌جمهوری برای جایگزینی به ایشان اطلاع‌رسانی و از وی درباره نحوه اعلام این خبر استمزاج شد که درخواست ملاقات حضوری داشتند و نهایتا نامه مذکور را منتشر کردند".

دفتر محمود واعظی در واکنش به این نامه فشار بر روی آقای رحمانی را رد کرده است.

همزمان عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بدون اشاره به اختلاف دولت و وزیر پیشین "صمت" بر سر لایحه تشکیل وزارت بازرگانی امروز گفته "رئیس‌جمهور در جلسه اخیر دولت بر حمایت جمعی وزیران از مصوبات دولت تاکید داشت. این نکته وی، در سال پایانی و شرایط خاص کشور ضرورت مضاعف است".

وزیر ارشاد ایران اضافه کرد که "حمایت جمعی وزیران از مصوبات دولت ضرورت مضاعف است".

رضا رحمانی سه دوره نماینده تبریز در مجلس بود. او در مجلس نهم، ریاست کمیسیون صنایع و معادن را بر عهده داشت.

او در دولت دوازدهم پس از استعفای محمد شریعتمداری، وزیر اسبق صمت، جایگزین او شد. آقای رحمانی پس از دو سال از وزارت صنعت و معدن عزل شد.

با عزل او کابینه حسن روحانی در آستانه رأی اعتماد دوباره قرار می‌گیرد. با یک تغییر دیگر در کابینه، دولت از حدنصاب می‌افتد و مجددا نیاز به رای اعتماد نمایندگان مجلس دارد. اتفاقی که از زمان انقلاب ۵۷ تا کنون در ایران بی‌سابقه بوده است.

Hello World!