سفر پمپئو به اسرائیل و مذاکره بر سر نقش ایران در منطقه /سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

image.png

مایک پمپئو برای ادامه مذاکرات استراتژیک آمریکا با اسرائیل از جمله بر سر حضور و نقش ایران در سوریه و منطقه به آن کشور سفر می‌کند. به همین دلیل مراسم ادای سوگند دولت ائتلافی جدید اسرائیل یک روز به تعویق افتاده است.

خبرگزاری‌ها از سفر قریب‌الوقوع مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به اسرائیل خبر می‌دهند. گفته می‌شود که او برای گفت‌وگو با بینامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و بنی‌گانتس، وزیر دفاع جدید این کشور، راهی اورشلیم (بیت‌المقدس) خواهد شد.

قرار است پمپئو فردا چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت (۱۳ مه) با مقامات اسرائیل از جمله بر سر حضور و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت‌وگو کند.

ادامه گفت‌وگوهای آمریکا و اسرائیل که از آن به عنوان مذاکرات استراتژیک یاد می‌شود، به علت بحران سیاسی در اسرائیل دچار اختلال شده بود.

اکنون پس از توافق دو حزب لیکود و "لیست آبی و سفید" بر سر تشکیل دولت ائتلافی جدید در این کشور، پمپئو برای انجام این گفت‌وگوها به اسرائیل سفر می‌کند.

فردا چهارشنبه قرار بر ادای سوگند دولت جدید ائتلافی اسرائیل بود. اکنون اما اعلام شده است که این مراسم با یک روز تاخیر، روز پنجشنبه ۱۴ مه برگزار می‌شود.

نقش ایران در سوریه

خبرگزاری فرانسه امروز سه‌شنبه با انتشار گزارشی از اورشلیم به سفر پمپئو به اسرائیل پرداخته است. خبرنگار این خبرگزاری گزارش خود را با بحث داغی که اظهارات یکی از مقامات وزارت دفاع اسرائیل در این کشور برانگیخته آغاز کرده است.

این مقام وزارت دفاع اسرائیل که مایل به فاش شدن هویت خود نبود، در گفت‌وگویی با خبرنگار رویترز گفته بود که جمهوری اسلامی ایران اقدام به کاهش شمار نیروها و حضور خود در سوریه کرده است.

در حالی که بسیاری از تحلیلگران چنین موضوعی را تایید کرده‌اند، برخی از مفسران و مسئولان سیاسی و امنیتی در اسرائیل نسبت به این موضوع ابراز تردید کرده‌اند. حتی گفته شده است که دولت جدید اسرائیل باید خود را برای واکنش نشان دادن نسبت به گام احتمالی بعدی ایران آماده کند.

هفته گذشته نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرده بود که اسرائیل به حملات خود تا خروج کامل و قطعی ایران از سوریه ادامه خواهد داد.

اسرائیل از زمان وقوع جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ بارها به مواضع نیروهای مورد حمایت ایران در آن کشور حمله کرده است. این در حالی است که دولت اسرائیل هیچگاه اجرای چنین عملیاتی در خارج از مرزهای خود را نه تایید و نه تکذیب می‌کند.

آنچه که از نظر مفسران اهمیت دارد، انجام شش حمله هوایی به مواضع ایران و نیروهای تحت حمایت این کشور در سوریه ظرف سه هفته گذشته است.

نفتالی بنت، همچون بنیامین نتانیاهو، بارها ایران را متهم به دنبال کردن سیاست حضور دائمی در خاک سوریه کرده و این موضوع را تهدیدی مشخص برای امنیت کشور خود دانسته‌اند.

لازم به یادآوری است که پس از تشکیل دولت ائتلافی جدید، بنی گانتس، رهبر "لیست آبی و سفید"، هدایت وزارت دفاع این کشور را برعهده خواهد گرفت.

کاهش حضور نظامی ایران در سوریه

در پی سخنان یکی از مقامات وزارت دفاع اسرائیل در رابطه با کاهش حضور نظامی ایران در سوریه، یکی از مقام‌های دیپلماتیک آمریکا به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است: «منطقی به نظر می‌رسد که ایران برای کاهش خسارات و هزینه‌های خود در لحظه‌ای معین اقدام به کاهش حضور خود در سوریه کند.»

این فرد در ادامه گفته است که این اقدام ایران واکنشی به افزایش هزینه‌های جانی و مالی این کشور در سوریه خواهد بود. این در حالی است که برخی دیگر از مسئولان امنیتی اسرائیل ارزیابی دیگری از فعالیت‌های ایران در سوریه و منطقه دارند.

به عنوان نمونه آلموز یادلین، یکی از مسئولان پیشین اطلاعات نظامی اسرائیل، معقتد است که ایران حاضر به کاهش نقش خود در سوریه نخواهد بود، بلکه بیشتر تلاش خواهد کرد تا از طریق حمایت و پشتیبانی از نیروهای تحت حمایت و فرماندهی خود در منطقه، سیاست خود را دنبال کند.

این فرد در ادامه به نقش حزب‌الله لبنان و سربازان شیعه فعال در سوریه اشاره کرده است. یکی دیگر از مسئولان اسرائیل به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است: «ایران در انتظار نتایج و سود فعالیت خود در سوریه بوده و نمی‌تواند بدون بهره بردن اقتصادی، از حضور خود در سوریه چشم بپوشد.»

یکی دیگر از مقامات اسرائیل نیز به خبرنگار خبرگزاری یاد شده گفته است که جمهوری اسلامی شیوع ویروس کرونا در آن کشور را بهانه قرار داده تا از صندوق بین‌المللی پول و دیگر موسسات مالی جهانی وام دریافت کرده و این پول را صرف بی‌ثبات کردن بیشتر منطقه کند.

یورام شوایتزر، یکی از تحلیلگران موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در تل‌آویو، گفته است که حملات هوایی ارتش اسرائیل به مواضع ایران در سوریه یا واکنشی به افزایش نفوذ ایران در این کشور است یا تلاشی برای ضربه زدن به دشمنی که به علت شیوع کرونا در موقعیتی آسیب‌پذیر قرار دارد.

به هر روی، تردیدی نیست که مذاکرات مایک پمپئو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و همچنین با بنی گانتس، وزیر آتی دفاع این کشور، از جمله بر سر هماهنگ کردن سیاست دو کشور در مقابله با فعالیت‌های نظامی ایران در سوریه و منطقه خواهد بود.

Hello World!