سرلشکر باقری از تصمیم قرارگاه کرونا برای 'خلوت کردن' اماکن عمومی خبر داد / جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸

image.png

سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، می‌گوید قرارگاه ویژه‌ای که با دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران تشکیل شده، تصمیم گرفته است تا با هماهنگی دولت برای "خلوت کردن" اماکن عمومی اقدام کند.آقای باقری گفته است ظرف ۲۴ ساعت آینده "کمیته انتظامی و امنیتی ما به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را که با تصمیم ملی اتخاذ می‌شود، انجام می‌دهند."

مشخص نیست که منظور از "خلوت کردن" دقیقا چیست و آیا این به معنی بستن اماکن عمومی و راه‌ها است، یا قرار است محدودیت‌های دیگری اعمال شود.

کشورهای مختلف برای مهار همه‌گیری ویروس کرونا تعطیلی‌های گسترده‌ای اعلام کرده و رفت و آمد شهروندان را محدود کرده‌اند.

در ایران آیت‌الله خامنه‌ای دستور داده یک "قرارگاه بهداشتی و درمانی" تشکیل شود. این قرارگاه پس از ایجاد "ستاد ملی مقابله با کرونا" و "شورای پشتیبانی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا" تشکیل شده است.

سرلشکر باقری گفته قرارگاه بهداشتی و درمانی روز جمعه اولین جلسه خود را تشکیل داده و تصمیم گرفته است تا بین یک هفته تا ۱۰ روز آینده از طریق "فضای مجازی و تماس تلفنی و در صورت ضرورت، بسیار اندک با مراجعه" شهروندان را "رصد" کرده و افراد مشکوک به ابتلا را شناسایی کند.

آقای باقری گفته: "کسانی که مشکوک نیستند به منزل خود بازخواهند گشت. موارد مشکوک به بیماری کرونا باید در مراکز مقدماتی باید مورد معاینه و رسیدگی معاینه قرار بگیرند."

او اعلام کرده نیروهای نظامی برای معاینه، اقدامات محافظتی و تامین تجهیزات از جمله ماسک و لباس تخصصی به وزارت بهداشت کمک خواهند کرد.

امروز، جمعه ۲۳ اسفند، سخنگوی وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که آمار رسمی بیماری کووید-۱۹ "همچنان رو به افزایش است" و شمار قربانیان به ۵۱۴ نفر رسیده است.

آمار رسمی وزارت بهداشت با آمار مقام‌های محلی تناقض‌هایی داشته و در شواهد و گفته‌های کادر درمانی نشانه‌هایی از گسترده‌تر بودن ابعاد شیوع این بیماری است.

Hello World!