دولت افغانستان: برنامه رهایی زندانیان طالبان فعلا متوقف شده است / شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸

مذاکرات میان طالبان و آمریکا در قطر

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸

مقامات افغان می‌گویند که برنامه آزادی زندانیان طالبان که در توافق صلح با آمریکا آمده بود، فعلا متوقف شده است. دولت افغانستان گفته است تا زمانیکه ضمانت‌های لازم برای عدم برگشت این زندانیان به میدان جنگ وجود نداشته باشد هیچ فردی از آنها (طالبان) آزاد نخواهد شد.

قرار بود امروز نخستین گروه صد نفری از زندانیان طالبان بر اساس موافقتنامه میان آمریکا و طالبان از سوی دولت افغانستان آزاد شوند. ریاست جمهوری افغانستان هفته گذشته در فرمانی از رهایی ۱۵۰۰ تن از این زندانیان خبر داده بود.

پیشتر سخنگوی شورای امنیت افغانستان گفته بود که کار بررسی هویت این زندانیان آغاز شده است.

گروه طالبان گفته است که تا زمانی که تمام پنج هزار زندانی این گروه آزاد نشوند، حاضر به شروع مذاکرات با دولت نخواهد بود.

در فرمان محمد اشرف غنی که هفته گذشته صادر شد آمده بود که در مرحله اول و قبل از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، دولت افغانستان ۱۵۰۰ زندانی طالبان را ظرف چهار روز آینده آغاز می‌کند و روزانه ۱۰۰ زندانی طالبان پس از گذراندن مراحل اداری آزاد خواهند شد. بر اساس این فرمان باقی ۳۵۰۰ زندانی طالبان در جریان مذاکرات میان دولت و طالبان آزاد خواهند شد.

این یکی از موارد اصلی توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان بود؛ آقای غنی نخست ضمن مخالفت با آن گفته بود هیچ‌کس نمی‌تواند دولت افغانستان را مجبور به چنین کاری کند. اما در مراسم تحلیف گفت به چارچوبی در این زمینه دست یافته که آزادی این زندانیان باعث کاهش قابل ملاحظه خشونت خواهد شد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان پیشتر در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته بود که آزادی تدریجی زندانیان خلاف توافقنامه صلح این گروه با آمریکاست.

آقای شاهین گفته است:"ما هرگز به آزادی مشروط زندانیان توافق نکردیم...به طور واضح در توافقنامه آمده است که در اول ۵۰۰۰ زندانی آزاد می‌شود و سپس مذاکرات شروع می‌شود."

اما صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان گفته‌است دولت در بدل رهایی این زندانیان به تضمین‌هایی نیاز دارد تا مطمئن شود که این افراد دوباره به صفوف جنگ نمی‌پیوندند و "این افراد ماشین جنگ طالبان را گرم نمی‌سازد".

در همین حال، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز با اشاره به فرمان رئیس جمهور غنی درباره آزادی پنج‌هزار زندانی گفته که این زندانیان بر اساس فهرستی که طالبان داده‌اند، از بند آزاد شوند.

طالبان قبلا توافق نموده‌اند که تا یک هزار زندانی دولت را رها کنند.

آقای خلیلزاد در یک رشته توییت‌ افزوده که "من از هر دو طرف تقاضا می‌نمایم که فوراً در دوحه، قطر برای گفتگو با هم بنشینند و جزئیات را تنظیم کنند. دولت افغانستان با این کار توافق نموده ‌است. تطبیق این کار گام عمده‌ای در روند صلح خواهد بود".

آمریکا امیدوار است با آغاز مذاکرات "بین‌الافغانی"، خشونت در افغانستان متوقف شود و این کشور به سوی صلح حرکت کند اما بسیاری از ناظران پس از برگزاری دو مراسم تحلیف همزمان که آقایان غنی و عبدالله در کابل برگزار کردند، نگران بحرانی شدن وضعیت سیاسی افغانستان و تاثیر آن روی مذاکرات هستند.

Hello World!