کرونا در ایران و جهان | افزایش قربانیان کرونا در ایران: مرگ ۲۳۷ نفر، بیش از ۷ هزار مبتلا/دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

55D2B660-ECFF-4381-B6F8-87A9B697A94C_w1023_r1_s.jpg

دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ۱۹ اسفندماه گزارش داد که آمار جانباختگان براثر ابتلا به ویروس کرونا در کشور به ۲۳۷ نفر رسیده است.

این در حالی است که نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان آمار قربانیان مبتلا به ویروس کرونا را تنها در گیلان «بالغ بر ۲۰۰ نفر» اعلام کرده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۹ اسفند در نشستی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، با توجه به سابقه پنهان‌کاری مسئولان جمهوری اسلامی گفت، رژیم ایران تمایلی ندارد که درباره شیوع ویروس کرونا اطلاع رسانی کند و من نگران هستم آنها اطلاعات مهمی را پنهان کرده باشد.

این دومین بار است که وزیر خارجه آمریکا از مخفی‌کاری احتمالی مقامات ایران ابراز نگرانی می‌کند. مایک پمپئو هفته گذشته نیز هشدار داده بود که آمریکا نگران مخفی‌کاری مقامات جمهوری اسلامی درباره شیوع کرونا است.

اما همه گیر شدن ویروس کرونا در ایران در حالی است که مقامات هنوز حاضر نشده‌اند برخی شهرها که کانون شیوع این ویروس بوده‌اند را قرنطینه کنند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت که از روز گذشته تا ظهر دوشنبه ۵۹۵ مورد ابتلای جدید ثبت شده و در مجموع آمار مبتلایان به ۷۱۶۱ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت تعداد بهبود یافتگان را ۲۳۹۴ نفر اعلام کرد. این در حالی است که قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم از وجود ۱۳۰ بیمار کرونایی بدحال دراستان خبر داده است.

چین، منشأ اصلی شیوع ویروس کرونا، از روز جمعه ۱۶ اسفند ۹۹ مبتلای جدید و ۲۵ تلفات داشته است. شیوع این ویروس که در ماه دسامبر در چین مثل بمب ترکید، ظاهراً رو به کاهش است.

ولی بنا به گفته سازمان بهداشت جهانی، در اوایل هفته گذشته، تعداد موارد جدید این ویروس در خارج از چین ۱۷ برابر بیشتر از داخل این کشور گزارش شده است.

شیوع ویروس کرونا حتی سازمان ملل متحد را مجبور کرده است که از ۹ کشور بخواهد که چرخش نیروهای حافظ صلح خود را تا سه ماه به تعویق بیاندازند. این کشورها شامل کامبوج، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، نپال، کره جنوبی و تایلند هستند.

در این میان، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه لایحه صدور ۸.۳ میلیارد دلار هزینه اضطراری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را امضاء کرد.

در روز شنبه ۱۷ اسفند، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جهان به بالای ۱۰۰ هزار نفر، و تعداد تلفات به نزدیک به ۳,۵۰۰ تن رسیده است.

Hello World!