شیوع کرونا؛ چه آینده‌ای در انتظار صنعت گردشگری در ایران است؟ / دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

Image result for صنعت گردشگری ایران بر اثر کرونا

دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

شرکت‌های حمل و نقل، آژانس‌های مسافری و هتل‌ها امسال را با خسارات ناشی از سیل شروع کردند، به دنبال قطع یک‌هفته‌ای اینترنت در کشور وضع بدتر شد و با سرنگونی هواپیمای اوکراینی، شاهد خسارت‌های بیشتری بودند. این شرکت‌ها به سود و درآمد نوروز چشم دوخته بودند، و سخت نیست که پیشبینی کرد این در آمد هم به دلیل کاهش شدید سفرهای نوروزی به‌خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا محقق نمی‌شود.

با این شرایط به‌نظر می‌رسد تا تابستان سال آینده صنعت حمل و نقل و گردشگری ایران با یک بحران شدید مالی و کاری روبه‌رو خواهد بود.

شرکت علی بابا که بزرگترین پلتفرم مسافرت از طریق اینترنت در ایران است با بحران شدید مالی روبرو شده و اقدام به اخراج گسترده نیروهای خود کرده است. شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری ایران از شرکت‌های هوایی تا آژانس‌های مسافری هم با مشکلات مشابهی روبه‌رو شده‌اند.

همزمان کشورهای مختلف نیز محدودیت‌های گسترده‌ای برای ورود مسافرانی که در ایران بوده‌اند، چه ایرانی‌ها و چه دیگران، وضع کرده‌اند و عملا بسیاری از پروازها به ایران و از ایران نیز لغو شده‌است.

شرکت «علی بابا» در بیانیه‌ای اعلام کرده است شیوع ویروس کرونا موجب از دست رفتن درآمد این مجموعه شده است. این اعلامیه استراتژی شرکت را «خلق ثروت در سال‌های آتی» عنوان کرده و گفته «برای عبور از شرایط فعلی ناشی از کاهش ۸۰ درصدی سفرها، علی‌رغم میل باطنی‌مان متاسفانه نتوانستیم امکان تمدید قرارداد ۱۸۲ نفر از ۷۵۴ نفر از همکاران‌مان در علی بابا را فراهم کنیم».

نیما قاضی ‌بنیان‌گذار علی‌ بابا پیش‌تر به سایت زومیت گفته بود: «ما درحال‌حاضر بیشتر از اینکه فروش داشته باشیم، استرداد محصولات گردشگری داریم. بسیاری از پروازها، رزرو هتل‌ها و تورها کنسل شده است».

او همچنین گفت «علاوه‌بر سفرهای خارجی، بسیاری از مردم با توجه به توصیه‌های بهداشتی سفرهای داخلی را نیز لغو کرده‌اند.»

البته این شرایط برای دیگر فعالان حوزه گردشگری ایران هم در حال تکرار است دیگر شرکت بزرگ در زمینه حمل و نقل با نام الی گشت هم شرایط مشابه علی بابا را دارد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی عصر پنجم اسفند ماه اعلام کرده بود «در حوزه سفرهای هوایی و ریلی، هزینه کنسلی از مردم دریافت نشود و مردم اگر بلیتی تهیه کرده و می‌خواهند آن را کنسل کنند، راحت باشند.»

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمای کشوری نیز اعلام کرده استرداد بلیت پروازهای داخلی و خارجی بدون دریافت جریمه «از تاریخ پنجم اسفند تا اطلاع ثانونی الزامی است».

این موضوع سبب شد بسیاری از مردم شروع به کنسل کردن بلیت‌های خود کنند.

البته گزارش‌هایی هم وجود دارد که برخی شرکت‌های حمل نقل این دستور را اجرا نمی‌کنند.

از طرفی مسافرت‌ها چه زمینی و چه هوایی هم کاهش یافته و این کاهش تقاضا سبب شد تا قیمت بسیاری از پروازها داخلی خود به خود کاهش پیدا کند.

در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرهای مردم بهای بلیت پروازهای داخلی در مقاصد مختلف به حداقل خود و عمدتا به پایین‌تر از حداقل نرخ مصوب برای آن پرواز رسیده است.

Hello World!