چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ / خبر اول اشاره مایک پمپئو به اعتراضات آبان ماه ۹۸: یاد افرادی مثل پویا بختیاری را فراموش نمی‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا - عکس از آرشیو

وزیر خارجه ایالات متحده در مراسم اعلام گزارش سالانه حقوق بشر آمریکا درباره کشورهای جهان، بار دیگر به کشتار معترضان ایرانی در اعتراضات مردمی آبان ماه گذشته اشاره کرد و از پویا بختیاری، یکی از جانباختگان این اعتراضات، نام برد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۲۱ اسفند با نام بردن از پویا بختیاری گفت: «این مهندس جوان یکی از هزاران جوان ایرانی بود که به رژیم ایران اعتراض کردند و توسط ماموران رژیم کشته شد. آنها حتی از برگزاری مراسم خاکسپاری او هم جلوگیری کردند. می‌خواهیم بدانید که ما یاد آنها را فراموش نکرده‌ایم.»

اعتراضات آبان‌ماه به بهانه گران شدن بنزین آغاز شد و خیلی زود مردم علیه مقامات حکومت ایران شعار دادن و در ده‌ها شهر بزرگ ایران تظاهرات کردند. حکومت ایران به شدت این معترضان را سرکوب کرد. رویترز در گزارشی اعلام کرد دست‌کم ۱۵۰۰ معترض توسط جمهوری اسلامی کشته شدند.

پویا بختیاری یکی از این کشته‌شدگان بود که با مادرش خانم ناهید شیرپیشه برای شرکت در اعتراضات از خانه خارج شد؛ اما در پایان روز پیکر بی‌جانش در آغوش مادرش قرار گرفت. خانواده پویا بختیاری اعلام کرد که در چهلم او تجمعی برگزار می‌کند؛ اما رژیم ایران با اعضای خانواده او نیز برخورد، و آنها را زندانی کرد.

اشاره به نقض حقوق بشر در ایران، ونزوئلا، چین، و کوبا محورهای سخنرانی کوتاه آقای پمپئو بود. او یادآوری کرد که آمریکا از مبارزه مردم این کشورها برای دستیابی به حقوق بشر، آزادی و کرامت انسانی حمایت می‌کند.

پس از مایک پمپئو، رابرت دسترو، معاون وزیر خارجه در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد و در پاسخ به چند سوال درباره قتل جمال خاشقچی تاکید کرد که آمریکا این قتل را محکوم کرده و در گفتگو با عالی‌ترین مقامات عربستان سعودی پیگیر رسیدگی به پرونده عاملان این جنایت بوده است.

آقای دسترو همچنین در پاسخ به سوالی درباره شیوع احتمالی ویروس کرونا در کره شمالی گفت: درباره شهروندان کره شمالی نگران هستیم چون اطلاعات از آنجا بسیار اندک درز می‌کند و نمی‌دانیم وضعیت شیوع کرونا در آنجا چگونه است. با این حال دست کمک به کره شمالی و ایران دراز کرده‌ایم.

Hello World!