یک سال پس از سیل ویرانگر در ایران؛ هشدار وقوع سیل در روزهای آخر سال و هفته اول فروردین / یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

تصویری از سیل فروردین امسال در ایران

یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

یک سال پس از جاری شدن سیل در مناطق مختلف ایران که موجب کشته شدن ده‌ها نفر در چندین استان شد، دفتر مدیریت بحران وابسته به وزارت نیرو از احتمال وقوع سیلاب در هفته آخر اسفند و هفته اول فروردین خبر داد.

سیف الله آقابیگی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران، روز جمعه، ۲۳ اسفند با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی، گفت که هفته آخر اسفند و هفته نخست سال آینده میزان بارش‌ها بیش از حد نرمال پیش بینی شده و انتظار سیلابی شدن رودخانه‌ها می رود.

به نظر می رسد احتمال جاری شدن سیل در اوایل بهار در ایران که بارندگی ها در ایران به اوج می رسد، بالاتر رفته است. کارشناسان در سال گذشته مدیریت غلط منابع آب، سدسازی بی رویه، از میان بردن پوشش گیاهی و ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه ها را از دلایل جاری شدن سیل و ویرانگر بودن آن دانسته بودند.

مقامات ایالات متحده بارها نسبت به سوءمدیریت منابع طبیعی ایران و سدسازی‌های غیرضروری و بی‌برنامه با هدف پر کردن جیب مقامات فاسد رژیم جمهوری اسلامی هشدار داده و آن را از عوامل اصلی بروز بحران‌های زیست محیطی گوناگون، از جمله سیل‌های ویرانگر و خشکسالی‌های بی‌سابقه، برشمرده‌اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اردیبهشت ماه سال گذشته با اعلام حمایت از مردم ایران گفته بود که «بحران‌های مالی و زیست محیطی را در ایران شاهد هستیم. فساد کشور را فرا گرفته است. رژیم از مردم خود می‌دزدد.»

همچنین، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، هم با اشاره به این‌که پس از انقلاب در ایران ششصد سد «بدون هیچگونه ارزیابی محیط زیستی» ساخته شده است، اعلام کرده بود که رژیم جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته منابع آبی کشور را با سوءمدیریت نابود کرده است.

Hello World!